Hoe maak je een motorvriendelijke aanhangwagen
Aanhangwagens voor motoren. Er zijn er heel wat te koop maar slechts weinig daarvan zijn echt handig in de praktijk. Wie ooit geprobeerd heeft om moederziel alleen een motor op een aanhangwagen te laden zal dat beamen. En toch kan je met slechts weinig moeite en met een klein budget een aanhangwagen zo ombouwen dat je er in een wip een motor of een quad op zet; en dat in alle veiligheid.
Het mag een wonder heten dat zoveel mensen genoegen nemen met de aanhangwagens die momenteel zogenaamd speciaal gemaakt zijn om motoren te vervoeren. Enkele uitzonderingen daar gelaten is het namelijk schier onmogelijk om op een veilige manier alleen een motor of een quad op die vehikels te laden, laat staan ze op een degelijke, veilige manier vast te maken. Omdat we bij motornet niet graag bij de pakken blijven zitten gingen we zelf achter de tekenplank zitten en gaven onze grijze hersencellen de sporen…
Ons lastenboek bevatte de volgende punten die verbeterd moesten worden:
-De aanhangwagen moest geschikt zijn om zowel quads als motoren te vervoeren.
-Het op- en afrijden van de voertuigen op de aanhangwagen moest zo veilig en gemakkelijk mogelijk zijn.
-De gehele operatie moest uitgevoerd kunnen worden door één enkele persoon.
-Een motor moest onwrikbaar op de aanhangwagen vast kunnen staan zonder dat daarvoor veel bindwerk nodig was.
-De ombouw moest gemakkelijk te verwezenlijken zijn en zo weinig mogelijk centen kosten.
Geef toe, we hadden deze keer de lat wel erg hoog gelegd voor onszelf. Het duurde dan ook een tijdje voor we al onze plannen klaar hadden en het plaatje klopte. Verschillende materialen werden zowel wat betreft hun degelijkheid, verwerkbaarheid als hun prijs met elkaar vergeleken. En uiteindelijk kwamen we tot de slotsom dat hetgeen we wilden wel degelijk technisch realiseerbaar was en dat tegen een heel schappelijke prijs: de gehele verbouwing zou minder kosten dan 200 euro. Een prijs waarvoor je niet kunt riskeren nog maar één keer een motor op zijn kant te laten vallen…
Van de standaard aanhangwagen verwijderden we eerst en vooral de belachelijke rail die de constructeur erop geplaatst had. Vervolgens monteerden we een betonplex plaat in antislip uitvoering met een dikte van 15 millimeter op het frame van de aanhangwagen. Dat deden we met bouten in de maat M8 met verzonken kop. Op de vier hoeken van het frame monteerden we vervolgens grote oogbouten. Die werden dwars door het frame en de betonplex plaat vastgemaakt zodat er een stevig geheel ontstond waaraan we de motor of de quad later zouden kunnen vastmaken.
Door het monteren van de plaat verkregen we een aanhangwagen met een egaal bovenvlak waarop we bij het op- en afladen van de motoren en de quads gemakkelijk konden lopen. Gedaan dus met opletten om niet over één of andere dwarsligger te sukkelen en vanaf nu moesten we ook veel minder opletten waar de wielen van de voertuigen kwamen te staan. Dat het geheel grote gelijkenissen met een strijdwagen uit de oudheid begon te vertonen kon ons geen barst schelen. Tenslotte waren we er niet op uit om een designwedstrijd met onze aanhangwagen in de wacht te slepen…
Om het oprijden te vergemakkelijken maakten we niet één maar twee oprijplanken. Een frame van stalen hoekprofielen van 50/50/3 en een op maat geplooide koppelplaat werd belegd met antislip betonplexplaten. Per oprijplank voorzagen we twee bouten die we in het frame van de aanhangwagen konden haken. Door voldoende gaten te maken konden we de oprijplanken zowel aan de zijkant als in het midden van de aanhangwagen bevestigen. Het op- en af rijden van een motor of een quad op de aanhangwagen werd op die manier een fluitje van een cent en kon in alle veiligheid door één persoon uitgevoerd worden.
Maar hoe hou je nu een motor op een aanhangwagen rechtop zonder de hulp van riemen? Het antwoord daarop is heel eenvoudig: je zorgt er gewoon voor dat iets de motor vastgrijpt zodat hij geen kant meer uit kan. In een grijs verleden hadden we al eens zo'n constructie bedacht en uitgevoerd dus dat verliep zonder problemen.
Uit staalplaat van 3 millimeter dikte lieten we ons twee U vormige profielen plooien. De afstand tussen de "benen" van de U bepaalden we op exact 120 millimeter, met andere woorden op de breedte van een voorband van een naked bike of sportmotor. De diepte van de U werd 85 millimeter. Deze twee profielen lasten we aan elkaar, voorzagen we van de nodige verstevigingen en lasten het geheel vervolgens op een grondplaat waarmee het geheel aan het chassis van de aanhangwagen kon worden vastgemaakt. Dat deden we met bouten M10 in de kwaliteit 8/8, hetgeen ons de benodigde stevigheid opleverde. De onderstaande beelden geven een goed idee hoe we het geheel construeerden…
Het laden van een motor is nu heel simpel geworden; gewoon de oprijplanken op hun plaats brengen, de motor op de aanhangwagen rijden en met zijn voorwiel in de steun plaatsen. Meer is er niet meer aan. Een quad laden gaat al even gemakkelijk; gewoon de aanhangwagen oprijden en de quad met zijn bumper tot tegen de stalen constructie rijden. Het vastriemen gebeurt poepsimpel. Een riempje rond de voorvelg of de bumper van de quad zorgt ervoor dat ze niet meer achteruit kunnen bollen. Vervolgens de motor of de quad vastzetten met riemen aan de vier ogen die uit de vloer tevoorschijn komen en klaar is Kees…
We hebben ondertussen reeds ettelijke motoren en quads met onze omgebouwde aanhangen vervoerd. Vele duizenden kilometer hebben we ermee afgelegd en nooit hebben we er nog tegenop gezien om met deze aanhangwagen de baan op te gaan. Zowel beladen als leeg gedroeg onze "strijdwagen" zich voorbeeldig en deed geen afbreuk aan het weggedrag van de wagen. En dat voor een investering van net geen 200 euro… zonder de verf gerekend natuurlijk, want de stalen constructie dient inderdaad eerstdaags geverfd te worden...