Aluminium bodywork; made in Belgium!

Share

Een paar jaar terug hadden we hem op de oldtimerbeurs te Wieze ontmoet. Frank Breugelmans stond er naast zijn in prachtig aluminium bodywork gestoken TZ250 replica tekst en uitleg te geven aan geïnteresseerden. Hees klonk zijn stem toen van het vele spreken; 't was duidelijk dat heel wat publiek meer wilde weten over de mogelijkheid om zelf zo'n mooi plaatwerk op de motor te hebben.

Op één enkele keer na dat we Frank tegen het lijf liepen op een circuitdag hoorden we niets meer van deze aluminium artiest. Dat hij intussen niet stil heeft gezeten zagen we meteen toen we hem onlangs in zijn werkplaats te Loenhout gingen opzoeken. De nette, moderne werkplaats biedt plaats aan een echt wel indrukwekkend machinepark. Naast enkele professionele lasposten herkennen we een metaaldraaibank, een freesmachine, een eigenbouw Engels wiel en planeerhamer, een grote plooibank en een al even massieve knipbank, een rolmachine... 't Is meteen duidelijk dat dit geen schuurtje is waar in de vrije uren wat geknutseld word maar een professioneel atelier.
Dat Frank gouden handjes moet hebben vatten we meteen. Deze veertiger werkt namelijk alleen in dit atelier en bedient dus al die machines. En met goed resultaat blijkbaar want naast zijn Yamaha TZ250 replica staat er een oldtimer racewagen in het atelier die door hem van een compleet nieuw aluminium koetswerk is voorzien. Een fonkelnieuw, handgemaakt motorframe voor een T500 van een klant draagt een aluminium benzinetank en dito zadel in wording. In zo'n omgeving krijgt elke creatieveling, sleutelaar of niet, toch jeukende handen?!
Op de vraag waar hij zijn liefde voor plaatbewerking vandaan heeft gehaald geeft Frank ons een verrassend antwoord. Hij was in zijn jeugd gefascineerd geraakt door de kunstig gevormde harnassen van de ridders uit de middeleeuwen, vertelt hij ons. "Hoe men dat toen voor mekaar kreeg, met de eenvoudige middelen die men had, is me nog steeds een raadsel", vertrouwd hij ons toe. "Daarnaast was ik ook , vanaf mijn derde jaar al, geïnteresseerd in bromfietsen, motoren en auto's."
"Hetgeen voor de hand lag gebeurde dan ook: ik ging in mijn vrije tijd speciaal plaatwerk voor wagens en motoren maken". "Jarenlang verdiende ik mijn kost door in de auto- en de motorbranche te werken", gaat de nu op dreef gekomen stielman verder met uitleg geven. "maar diep vanbinnen groeide bij mij de wens om van mijn hobby mijn beroep te maken. Iets wat me zes jaar geleden uiteindelijk lukte.".
Op de vraag waar hij de mosterd haalde én de fijne kneepjes leerde kennen die nodig zijn om aluminium bodywork te maken antwoord Frank doodeerlijk dat het internet hem daarbij flink heeft geholpen. Met stukjes en beetjes heeft hij informatie verzameld over materiaal, gereedschap en werkmethodes en heeft die met vallen en opstaan in de praktijk gebracht. "En dat ging lang niet altijd van een leien dakje", vertelt Frank ons eerlijk. "Het aantal keren dat ik mezelf de vraag heb gesteld waarom ik in 's hemelsnaam zoveel tijd, centen en energie in deze passie stak is niet te tellen. Maar zo gaat dat met passies, ik heb een drang om te creëren, om uit vlak plaatmateriaal mooie dingen te maken voor motoren".
Als we met een veelbetekenende blik op zijn oldtimer auto vragen of hij alleen in de motorbrache werkt dan begrijpt hij onze hint meteen. "Neen", luidt dan zijn antwoord "ik heb ook al heel wat speciale onderdelen gemaakt voor competitiewagens, terreinvoertuigen, oldtimers en zelfs voor landbouwvoertuigen. Zelfs aan rolstoelen heb ik hier al gewerkt. Ook architecturale uitdagingen in ferro en non ferro materialen ga ik niet uit de weg. Daarnaast voer ik ook laswerken aan motorcarters en dergelijke uit. Maar mijn echte passie ligt toch bij de motoren" bekent hij ons.
Als we de zolder boven de werkplaats bezoeken blijkt dat dat laatste geen loze uitspraak is. Frank heeft er een resem klassieke tweetakten staan plus onder een zeiltje een Honda RS125 racer. " 't Is nog eentje van de eerste" legt Frank ons uit, "er zitten 18 duims gespaakte wielen in en ook voor de rest is hij geheel en al origineel. Vorig jaar nam ik ermee deel aan het IPC kampioenschap… ". Met liefde in de ogen dekt Frank daarna zijn favoriete motor weer toe. Aan de voorraad motoren, onderdelen en ideeën te zien heeft Frank nog verschillende levens nodig om alles te realiseren wat hij in gedachten heeft.
Terug in het atelier informeren we bij hem naar zijn cliënteel. "Zowel Belgische als Nederlands motorliefhebbers krijg ik hier over de vloer", legt Frank ons uit. "Meestal komen die mensen met wel omlijnde ideeën, maar natuurlijk is er meer nodig dan een idee om tot een goed eindresultaat te komen. De juiste maten, de gewenste vorm en inhoud, de tankdop waarvoor men opteert; het dient allemaal geconcretiseerd en vastgelegd te worden vooraleer de werken aanvangen. Een werkstuk achteraf aanpassen is niet altijd mogelijk en als het als doenbaar is dan is het vaak een tijdrovend en dus duur karwij. Het spreekwoord "goede afspraken maken goede vrienden" geldt ook in dit geval. Daarom geef ik als leveringstermijn ook altijd vier tot zes weken op en hou me ook strikt aan die termijn.".
Op de vraag welke prijs men mag verwachten antwoord Frank ons dat die sterk afhankelijk is van de uit te voeren werken. "De ene brandstoftank is zowel wat betreft vorm als moeilijkheidsgraad de andere niet en ook in de zitjes zijn tal van variaties mogelijk. Voeg daarbij de verschillende mogelijkheden wat betreft tankdop en iedereen zal begrijpen dat voor elk werk een prijsopgave wordt gemaakt. Wie geïnteresseerd is kan me altijd contacteren voor een afspraak, ik maak graag tijd vrij om een project te bespreken".
Met nog een laatste blik op Frank's TZ250 replica nemen we afscheid en vangen de terugweg aan. Thuis is de garage staat nog een oude Yamaha… als we die nu eens onder handen namen?!