Brembo HPK historie (deel 2)
Remklauwen; ze bepalen voor een niet onaanzienlijk deel de remprestaties van een motor. De motorfabrikanten besteden logischerwijs voldoende aandacht aan hun remsystemen maar zitten desondanks onlosmakelijk vast aan een kosten/baten analyse terwijl hun motor liefst door iedereen -en in de meest uiteenlopende omstandigheden- gemakkelijk bereden moet kunnen worden.
Wie met standaard remsystemen aan races deelneemt, of regelmatig recreatief op circuits gaat rijden, komt echter aan de weet dat indien het echt hard gaat gedurende een langere tijd heel wat remsystemen minder optimaal gaan functioneren. Geen wonder want tenslotte zijn die berekend op straatgebruik en niet om ingezet te worden onder raceomstandigheden.
Om tegemoet te komen aan de wensen van de minder kapitaalkrachtige raceteams en de recreatieve circuitrijder –een doelgroep die met de dag in belangrijkheid toeneemt- heeft Brembo zijn High Permance Kits in het leven geroepen. In dit artikel nemen we de remklauwen daarvan onder de loep.
CNC gefreesde remklauwen
De remklauwen uit de HPK radiale remklauw kit beschikken over een enorme stijfheid en zijn met zeer nauwkeurige toleranties gefabriceerd. De componenten zijn heel nauwkeurig uit aluminium gefreesd met behulp van CNC gestuurde machines waardoor ze veel stijver zijn en dus minder vervormen dat de exemplaren die uit gegoten onderdelen bestaan. Daardoor geven Brembo HPK remklauwen een uitmuntende feedback en een exacte doseerbaarheid, terwijl de remdruk zonder buigingsverliezen in maximale remkracht wordt omgezet.
Remklauwen die namelijk gegoten zijn en niet uit één stuk vervaardigd, vervormen gevoelig onder de zware druk van de hydraulische bediening waardoor hun doseerbaarheid en hun remkracht gevoelig terugloopt. Het resultaat is dat de efficiëntie, naarmate de temperatuur van de remmen en de werkdruk stijgt, niet constant blijft. En dat is natuurlijk net wat je als piloot kunt missen als kiespijn bij een circuitsessie of tijdens een wedstrijd.
Verder zijn Brembo HPK CNC gefreesde remklauwen ook geschikt gemaakt voor straatgebruik door de toepassing van de benodigde stofafdichtingen. In tegenstelling tot het enkel voor racedoeleinden ontwikkelde materiaal behoeven ze dus geen intensief onderhoud en kunnen ze dus zowel op de straat als op de omlopen hun diensten bewijzen. De benodigde remblokken worden samen met de remklauwen geleverd; dus ben je meteen in staat om met deze schoonheden de baan op te gaan.
Monoblock M4 remklauwen
Om betere remprestaties aan een breder publiek te kunnen aanbieden –lees tegen een lagere prijs dan de CNC gefreesde Brembo remklauwen- heeft Brembo de M4 radiale Monoblock remklauwen ontwikkeld en aan het assortiment High Performance Kits toegevoegd. Deze gegoten remklauwen zijn uit één stuk vervaardigen hetgeen een gunstige invloed heeft op zowel de remprestaties als op de verkoopsprijs. De prijs voor de M4 remtangen ligt beduidend lager dan die van de CNC gefreesde exemplaren maar desondanks zijn ze 6 tot 12 procent stijver dan de standaard remklauwen die de moderne sportmotoren sieren. Daardoor bieden ze een constantere remwerking, een kortere remweg en een verbeterde feedback aan de rijder.
Bovendien zijn de HPK M4 Monoblock remtangen geanodiseerd met een titanium coating terwijl het rode Brembo logo duidelijk aangeeft van welke fabrikant ze afkomstig zijn. De HPK M4 Monoblock remklauwen worden geleverd compleet met alle benodigde componenten voor montage en zijn dus plug and play. Zelfs een set gesinterde remblokken wordt bijgeleverd. Er zijn twee modellen verkrijgbaar; de M4 100 past op motoren van veelal Italiaanse origine terwijl de M4 108 exemplaren de montagematen hebben die overeenstemmen met die van de Japanse supersports.
CNC achterrem klauw
Het is een publiek geheim dat de toppiloten ook gebruik maken van hun achterrem om de motor te sturen en af te remmen. Veel supersport motoren hebben echter een reminstallatie op het achterwiel die niet of nauwelijks remkracht levert. Door de CNC gefreesde remklauw van Brembo te monteren worden de prestaties van de achterrem meteen gevoelig opgetrokken.
Het gaat om een remklauw die uit aluminium is gefreesd en dus een superieure stijfheid heeft. Daardoor wordt de remkracht gevoelig verhoogd terwijl ook de feedback van de rem naar de piloot toe sterk wordt verbeterd. De achterrem doseren gaat dan ook moeiteloos waardoor het samenspel tussen de piloot en zijn motor geoptimaliseerd wordt. De remklauw is bruikbaar samen met de originele rempomp en remschijf; je kan kiezen voor enkel de remklauw of een pakket waarbij de montagesteun is inbegrepen.
De Brembo HPK kits zijn los van elkaar te koop en kunnen onafhankelijk van elkaar worden toegepast. De kits worden met montagehandleiding geleverd en kunnen zonder verdere aanpassingen worden gemonteerd. De toepassingslijst is te lang om hier te publiceren dus verwijzen we naar de website van de importeur en fabrikant voor meer info daarover.
In het volgende artikel besteden we aandacht aan de HPK schijfremkits, hoofdremcilinders en een state of the art koppelingskit.
Neem voor meer informatie contact over de Brembo HPK kits op met de Benelux-importeur Hoco Parts, tel. +31 342-412290 of surf naar www.hocoparts.com.special
De gespecialiseerde verkoopspunten kan je opzoeken door de volgende link te gebruiken: http://www.brembo.com/ENG/HighPerformance-Brakes/Distributors/Europe.htm