Hagon stereo schokdempers getest

Share

Veersystemen van motoren krijgen van de doorsnee motorrijder pas aandacht wanneer de werking ervan niet strookt met wat men ervan verwacht. Zijn de systemen regelbaar uitgevoerd dan kan men beginnen experimenteren met diverse instellingen. Maar lang niet altijd bereikt men daardoor het beoogde resultaat. Zoals alles in dit leven heeft elk veersysteem namelijk zowel zijn gaven als beperkingen.
Dringt het vervangen van veerelementen zich door een of andere reden op, weet dan dat de ene set schokdempers de andere niet is. Ook al zijn de uiterlijke maten passend, zowel de veervoorspanning als de dempingwaarden zijn specifiek bepaald al naargelang de motor waarop de schokdempers thuis horen. Tenminste als het om een kwaliteitsproduct gaat; er zijn helaas ook "universele" zij het veelal minderwaardige schokdempers op de markt. Zomaar een setje monteren dat op het eerste gezicht op de motor past, leidt dan ook slechts zelden tot bevredigende resultaten. Elke schokdemperfabrikant die zichzelf respecteert, heeft veerelementen ontwikkeld die speciaal voor een bepaald type motorfiets geschikt zijn. Waarom dat zo is, is niet moeilijk te verstaan. Heel wat verschillende parameters zijn namelijk zeer belangrijk bij het bepalen van zowel de fysieke als technische eigenschappen van schokdempers.
De plaats van het scharnierpunt van de swingarm, de hoek waaronder de achterbrug zich tegenover de grond bevindt, de plaats van de bevestigingspunten van de schokdempers, het onafgeveerd gewicht van de motorfiets en ook het gewicht van de gehele motor speelt daarbij een cruciale rol. Daarbij komt nog dat men bij het bepalen van het veertype en de dempingkarakteristieken rekening dient te houden met de belasting die de motor zal dragen. Bij experimenten met veersystemen, bijvoorbeeld om de zadelhoogte te verhogen of te verlagen, dient men natuurlijk ook met het bovenstaande rekening te houden. Gelukkig komen de veerspecialisten hun cliënteel daarop tegemoet. Bij Hagon bijvoorbeeld maakt men op bestelling aangepaste schokdempersets. De klant geeft op welke motorfiets zij/hij heeft en hoeveel de gewenste zadelhoogte is en aan de hand van die gegevens wordt een set schokdempers gemaakt, waarmee men het beoogde resultaat zal realiseren. Mooi is daarbij dat men ook op gebied van belasting specifieke waarden kan opgeven. Rijd je bijvoorbeeld steeds solo dan kan de afstelling van de vering en de demping aan je gewicht worden aangepast. Ook rekening houden met zware belastingen behoort natuurlijk tot de mogelijkheden. En dat leidt natuurlijk tot optimale resultaten. En dat niet alleen op motoren met stereovering, Hagon biedt dezelfde service ook aan voor monoshock-motorfietsen. Meteen is de verklaring ook gevonden waarom zoveel klassieke racers Hagon-schokdempers dragen. Je dealer opgeven om welke motor het gaat, wat het gewicht van de motor is en dat van zijn rijder; meer is er niet aan om een geschikte set schokdempers te laten maken.
Tot zover de theorie. Om in de praktijk de kwaliteit van de Hagon-schokdempers te testen, hebben we bij BMC Assenede een Triumph Bonneville geleend. Die motor is van de fabriek uit van degelijk werkende schokdempers voorzien, dus zou elke verandering aan veer- en dempingcapaciteit meteen merkbaar zijn op de weg. Er werden ons samen met de motor ook twee sets Hagon-schokdempers geleverd. De ene set was het "Road" type (189 euro) en de andere was van het type 2810 (230 euro). Beide sets waren standaard voor de Bonneville ontwikkeld en op gebied van veervoorspanning regelbaar. De 2810 schokdempers boden daarnaast de mogelijkheid om ook de uitgaande demping naar eigen inzichten af te stellen. Goed om weten: Hagon werkt met een automatisch systeem dat de ingaande dempingwaarden aanpast indien men de uitgaande demping corrigeert. Scheelt een slok op de borrel bij het afregelen en verkleint ook aanzienlijk de kans dat een verkeerde afstelling wordt gebruikt.
De montage van de schokdempers verliep rimpelloos. De schokdempers pasten als gegoten op de motor en waren in een tijdspanne van amper enkele minuten gemonteerd. Afregelen hoefde ook niet; van de fabriek uit zijn de schokdempers van een degelijke basisafstelling voorzien. Met de schokdempers naast elkaar is duidelijk te zien dat de veer van de standaard Triumph-schokdempers lineaire windingen heeft en de Hagon-shocks met een progressief werkende veer zijn uitgerust. En dat heeft zo zijn voordelen op de weg. Progressief gewonden veren moeten de schokdemper in staat stellen kleine oneffenheden weg te werken terwijl er, als er verder wordt ingeveerd, genoeg veerspanning voorhanden is om de motor in de gewenste balans te houden. Met andere woorden, de schokdemper is niet alleen in staat om de achterband van de motor optimaal in contact te houden met het wegdek, maar zorgt ook voor het nodige comfort en dat zowel bij kleine als grotere oneffenheden.
In de praktijk bleek dat ook zo te zijn op de Bonneville. Op de hobbelige betonbanen en dito kasseistroken die we speciaal met het oog op deze test aandeden, was het veel comfortabeler toeven op de Bonnie. Die presteert dan wel in standaard uitvoering naar behoren, de progressief uitgevoerde veersystemen van Hagon zorgden ook onder deze moeilijke omstandigheden onmiskenbaar voor een belangrijke meerwaarde zowel op gebied van comfort, hanteerbaarheid als wegligging.
Mooi was ook dat het veranderen van de dempinginstelling van de 2810 Hagon-schokdempers onmiddellijk een duidelijk voelbare invloed had. Aan het regelwieltje draaien leverde dus wel degelijk een voelbaar andere afstelling op, iets wat niet meer dan normaal mag lijken maar lang niet steeds het geval is bij schokdempers. Ook op dat vlak zit er namelijk beslist wel wat kaf tussen het koren. De Hagon producten worden in België verdeeld door Motoria. Meer over de Hagon-schokdempers leer je op de website http://www.hagon-shocks.co.uk/