Verlagen zithoogte Triumph Tiger 1050 SE
Motoren welke uiterlijk verwantschap vertonen met grote allroad's zijn populair. De redenen daarvoor zijn overduidelijk: de zithouding is comfortabel en biedt een zeer goed overzicht op de weg, de mogelijkheid bestaat om bagage mee te nemen en ook wat betreft windbescherming doen die motoren het goed.
't Is alleen jammer dat de zadelhoogte van die motoren bepaald niet van de poes is, waardoor niet iedereen ermee kan rijden.
Ook de Triumph Tiger 1050 SE heeft een zadelhoogte om U tegen te zeggen. Met 835 millimeter zadelhoogte en een fauteuil die niet meteen het smalste is, komen niet weinig mensen die met deze Tiger willen rijden in de praktijk binnenbeenlengte te kort. Met een grote motorfiets die rijklaar 245 kilogram weegt, sta je maar beter niet op je tippen van je tenen te balanceren, zeker niet als je bovendien nog een duo of bagage achterop hebt…
De zadelhoogte van de Tiger 1050 SE is niet regelbaar. Triumph reikt om dat probleem het hoofd te bieden op het eerste gezicht ook geen oplossing aan in zijn accessoireaanbod. Pas na de test bereikte ons het bericht dat een lager zadel leverbaar zou zijn. Maar wie op onderzoek uitgaat bij de accessoirespecialisten zal ook daar een oplossing vinden.
Hyperpro maakt bijvoorbeeld een kit waarmee de zadelhoogte van de Tiger 1050 maar liefst 40 millimeter zakt. De ingreep gebeurt ter hoogte van de hefboom die zich tussen de achterbrug en het veersysteem bevindt. En dat geeft, zeker indien een belangrijke verlaging van de zithoogte beoogd wordt, verschillende voordelen tegenover de montage van een lager zadel of een zit waarvan de polstering werd verdund.
Vooreerst blijft op die manier het zitcomfort gevrijwaard. Door het verlagen van de vulling van het zadel treedt onvermijdelijk een vermindering van het comfort op. Een dunner zadel gaat in regel ook sneller "doorzitten" en dat is wel het laatste wat je als motorrijder wilt.
Een zo mogelijk nog belangrijker negatief punt dat vast hangt aan een beduidend dunner zadel is de verandering in zithouding. Het hoogteverschil tussen het zadel en de stuureinden wordt gevoelig groter, waardoor de ergonomie van de zithouding sterk wordt verstoord. Je zit te laag tegenover het stuur om handig te zijn. Wie dat ooit heeft mogen ervaren weet dat dit geen aangename positie is, laat staan dat je zo gezeten een optimale controle hebt over de motor.
Tot daar onze positie tegenover sterk verdunde of verlaagde zadels en terug naar wat Hyperpro als oplossing voorstelt. Op de onderstaande afbeelding ziet u welke vorm de oplossing heeft. Door de punten van de hefboom te verleggen is een andere overbrengingsverhouding verkregen, waardoor de achtervork - bij eenzelfde schokdemperlengte en veervoorspanning enn onbelast - een meer horizontale positie gaat innemen.
Het rechtstreekse gevolg daarvan is dat de zadelhoogte zakt. Minder ideaal is dat de motor zo meer op zijn hurken zit en daardoor zwaarder en trager gaat sturen. Door de vorkbenen op de voorgeschreven wijze door de kroonplaat te laten zakken wordt dat echter ongedaan gemaakt.
Tot daar de theorie, nu dus de praktijk. Met de Tiger 1050 SE op de middenbok (toch handig hé zo'n ding?!) kan je heel gemakkelijk bij het linksysteem van de motor. Vooraleer je die begint los te schroeven plaats je best een plankje onder de achterband dat net iets dikker is dan de ruimte die tussen de band en de grond is ontstaan na het opbokken.
Let op dat de motor stevig en mooi rechtop op zijn middenbok staat, het laatste wat je wilt is dat de Tiger omvalt tijdens de werkzaamheden.
Met een passende torx- en ringsleutel maak je vervolgens voorzichtig de drie bouten los die de hefboomplaten vasthouden. Dat gaat als een fluitje van een cent bij een nieuwe motor. Bij eentje die al wat langer op de baan is, kan het zijn dat de draadeinden van de bouten vuil zijn geworden; maak deze eerst proper vooraleer je tot de demontage ervan overgaat en alles zal zonder problemen loskomen.
Eens de moeren eraf verwijder je de bouten en maak je de twee originele hefboomplaten los. In plaats van nu meteen de Hyperpro-exemplaren te plaatsen dien je eerst een ander klusje te klaren. In de verpakking van de set zit namelijk ook een zwart elementje dat de veeruitslag van de schokdemper met enkele millimeters moet verminderen. Met een schroevendraaiertje de rubberen stootring opheffen en het onderdeeltje eronder op zijn plaats schuiven rond de plunjerstang, meer is er niet aan.
Als je de handleiding en de merktekens op de hefboomplaten volgt, zitten de platen enkele seconden later al op hun plaats. Een extra paar handen die het wiel even op en neer bewegen, zodat de bouten kunnen passeren, komt op dat moment goed van pas. En dan geleidelijk aan de bouten aandraaien tot ze alle drie vast staan. Toen je de originele platen demonteerde, voelde je beslist hoe hard de bouten vastgezet stonden door de fabriek; je kunt deze spanning dus gemakkelijk imiteren.
De werken aan de achterkant van de motor zijn nu gedaan. Als de motor terug op zijn wielen staat, zal je de kettingspanning moeten controleren want die staat waarschijnlijk dan te strak. Maar eerst je aandacht op de voorkant van de motor richten. De handleiding geeft namelijk aan dat de voorvorkbenen 18 millimeter door de bovenste kroonplaat dienen te steken. En dat doen ze standaard niet.
De benen op hun gewenste plaats brengen, is niet moeilijk. Ga echter met overleg te werk, want anders zijn de gevolgen van je daden nauwelijks te overzien. Het zou niet de eerste keer zijn dat een motor tijdens die ingreep letterlijk van zijn stokje ging!
Om dat te vermijden werken we slechts aan één been tegelijk. We maken de beide inbusbouten van de onderste kroonplaat los en draaien daarna voorzichtig de inbus los die het been in de bovenste kroonplaat klemt. Is dat gedaan, dan glijdt het been gemakkelijk door de kroonplaat.
Iemand die de schuifmaat vasthoudt terwijl jij het been op zijn gewenste plaats brengt, is handig. Daarna draai je alle bouten terug vast en herhaal je de procedure aan de andere kant van de voorvork. De afstand die de benen door de kroonplaat dienen te steken, is in het geval van de Tiger 1050 SE 18 millimeter.
De aanpassingen zijn nu gedaan en de motor kan van zijn middenbok. Je zal aangenaam verrast worden door het feit dat de zijstandaard nog steeds moeiteloos bruikbaar is en dus niet aangepast hoeft te worden. De Tiger 1050 SE leunt iets minder op de zijstandaard maar staat nog steeds betrouwbaar op zijn benen in zijn nieuwe toestand. De spanning van de ketting nog even controleren en bijstellen en je bent klaar om de baan op te gaan.
Het gebruik van de middenbok is echter wel moeilijker geworden. Je zal een sterke, zware kerel moeten zijn om de motor nog alleen op zijn middenbok te krijgen. Hyperpro raadt trouwens aan die te demonteren omdat er anders een tekort aan grondspeling zou kunnen ontstaan. Bij normaal gebruik van de motor betwijfelen we dat, maar een verwittigd man is er tenslotte wel twee waard…
Ga je op de Tiger 1050 met de Hyperpro-verlaagkit zitten, dan merk je meteen dat het beoogde resultaat inderdaad gerealiseerd is. Niet alleen het zadel maar ook de gehele motor staat merkbaar lager. De hanteerbaarheid is er voor minder grote gebruikers op vooruit gegaan, omdat het zwaartepunt van het geheel lager is komen te liggen.
Op de weg rijdt de Tiger 1050 met de Hyperpro-verlaagkit even leuk als met zijn originele set-up. Het veercomfort is niet veranderd, de motor stuurt even netjes en eerlijk als voorheen en ook de zithouding is ongewijzigd gebleven. Het enige wat wel anders is, is dat je nu veel gemakkelijker bij de grond kunt met je voeten, wat de bedoeling was van de ingreep.
Mooi is dat deze aanpassing - zonder montage - voor de adviesprijs van slechts 79 euro te koop wordt aangeboden. Wij deden er nog geen half uurtje over om de motor ermee uit te rusten, dus met die montagekost valt het bij de dealer beslist ook wel mee. En het mooiste moet nog komen: wil je de motor terug in originele staat herstellen, dan kan dat moeiteloos. De ingreep kan even gemakkelijk ongedaan worden gemaakt als dat ze uitgevoerd werd!
Waarschuwing:
Ben je geen ervaren sleutelaar laat deze aanpassing dan zonder fout door je dealer uitvoeren. 't Is beter een paar euro meer te besteden dan door een technisch mankement ten val te komen.