Titax rem- en koppelinghendels

Share

Het leven is vol van mysteries. En dat lang niet alleen op religieus, politiek of relationeel vlak. Neem nu de motorwereld; de motorfabrikanten leveren verlaagde zadels en soms ook verlaagde veersystemen, maar lang niet alle motoren zijn met regelbare rem- laat staan koppelinghendels uitgerust. Om nog maar van de lengte van de schakelpoken te zwijgen…
Kleine mensen met lange vingers en lange tenen; eerlijk gezegd hebben we er (gelukkig!?) nog geen tegen het lijf gelopen. Relatief kleine mensen die met de motor wensen te rijden des te meer. En niet zelden zijn dat vrouwen, met alle gevolgen van dien. Want zonder seksistisch te willen doen, de vrouwen weten dezer dagen naast wat ze willen maar al te goed wat ze – noodgedwongen - moeten missen in dit leven. Maar dat terzijde. Indien de afstand tussen het stuur en de bedieningen tussen koppeling- en remhendel voor jou niet klopt, dan is er nog geen man over boord. Heeft de fabrikant van je motor niet voor regelbare hendels gezorgd, dan heeft de accessoirehandel dat waarschijnlijk wel. Diverse merken - waaronder Titax - hebben zich namelijk op dit gat in de markt geworpen en bieden dan ook hele mooie oplossingen voor dit probleem aan.
En dat misschien wel zonder dat goed en wel te beseffen, want deze producten worden doorgaans voor andere doelgroepen in de markt gezet. En die doelgroepen zijn verschillend. Naast het feit dat die hendels er heel goed uitzien, kunnen ze natuurlijk een beschadigd standaard onderdeel met vlag en wimpel vervangen. Door hun vorm en de mogelijkheid om ze te regelen, zouden ze daarnaast ook voor een groter gebruiksgemak moeten zorgen. En dat zowel voor grote als voor kleine mensen. Kortom, dit product is momenteel "hot" in tuning land. Zo hot zelfs dat we het allemaal wel eens zelf wilden uitproberen. Chinese vrijwilliger voor dit project was deze keer de Kawasaki Z750 die we momenteel als duurtest in gebruik hebben. Distripart, importeur van Titax-producten, leverde een setje hendels in zwarte kleur. Die waren even lang als de standaard exemplaren. 32 millimeter korter kon ook, maar dat vonden we eerlijk gezegd een beetje te veel van "het goede". Wie optimaal remvermogen wil, remt met al zijn vingers en met die kortere hendels komt die werkwijze wegens plaatsgebrek geheid in het gedrang. Titax heeft altijd al een goede naam gehad wat betreft de vormgeving en afwerking van zijn producten. De hendels vormen daar geen uitzondering op. Het design is clean en eigentijds en de uitvoering en afwerking is ronduit schitterend. Mooie details zijn bovendien de inkeping aan het uiteinde van de hendels die ervoor zorgen dat die bij een val op die plaats zullen afbreken, wat je (hopelijk) toelaat om de motor naar huis te rijden.
De montage van de remhendels neemt hooguit een kwartiertje in beslag en kan door iedere doe-het-zelver die een beetje ervaring heeft met het sleutelen aan motoren worden uitgevoerd. Het basisgereedschap volstaat ruimschoots om dit varkentje te wassen. Wie daar geen zin in heeft of denkt over twee linkerhanden te beschikken, kan de werken natuurlijk door zijn dealer laten doen. 't Zal gezien de korte montagetijd echt geen schatten moeten kosten. Het bekomen resultaat is echt verrassend positief. De hendels zijn niet alleen zo gevormd dat ze aangenaam in de hand liggen, maar zijn ook over een werkelijk enorm grote afstand regelbaar. De hieronder getoonde animatie geeft het bereik van de regeling weer. Wie als volwassene daaraan niet genoeg heeft, is waarschijnlijk niet in staat om de motor waarop de hendels zitten rechtop te houden of is zo immens groot dat hij of zij gewoon niet op een motor past.
Het gebruik in de praktijk bracht eveneens aan het licht dat de regeleenheden je toelaten om haarfijn de bedieningen van de rem en van de koppeling volgens je eigen wensen af te regelen. En dat zorgt zowel voor een verhoogd comfort als een gevoelig verbeterde hanteerbaarheid. Daarnaast is het werkelijk gelikte voorkomen van de hendels natuurlijk ook niet te versmaden. Het oog wil ook wat, of wat had je wel gedacht?! Kwaliteit heeft zijn prijs, zeker dezer dagen. Per hendel dien je met een adviesprijs van 95 euro rekening te houden. Voor de kortere versie betaal je dezelfde prijs en dat ongeacht in welke kleur je de hendels kiest. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren voor tal van motoren en te koop bij je dealer.