KTM 450 XC 2008 testverslag
De motorwereld staat niet stil; maar als er één merk is dat echt beenhard aan de weg timmert dan is dat KTM wel. De Oostenrijkse fabrikant is de laatste jaren zéér actief en verbetert niet alleen gestaag zijn bestaand aanbod maar verlegt ook zijn grenzen door in -voor hen- nieuwe segmenten van de motormarkt aanwezig te zijn.De RC8 en de KTM 450 XC zijn daar het levende bewijs van. Met de RC8 komt KTM een hartig woordje meepraten in de Superbike wereld terwijl de 450 XC, die het onderwerp vormt van dit testverslag, zal trachten in de ATV markt hoge ogen te gooien. Op het Motorsalon van Brussel bewonderden we de 450 XC om zijn slanke lijn, zijn afgetraind lichaam en zijn sportieve uitstraling. Voor ons stond een atleet die 163 kilogram weegt -klaar om te rijden maar zonder brandstof- en daarmee waren we meteen gewaarschuwd voor deze agressief oranje/zwart gekleurde speelvogel, zelfs al zweeg KTM in alle talen over de pure prestaties van de ééncilinder krachtbron die deze vierwieler aandrijft.
De aanwezigheid van de 450 XC op verschillende motorbeurzen zorgde ervoor dat we deze vierwieler uiteindelijk pas eind februari in handen kregen voor een testrit. Toen het eindelijk zover was dat we hem mochten oppikken bij de importeur viel ons al bij het opladen van deze quad op dat hij zich heel gemakkelijk liet hanteren. Zijn laag gewicht, compacte afmetingen en slanke bouw lieten meteen het beste vermoeden, zelfs nog voor het blok één klap had gegeven…
Dat blok is een vloeistofgekoelde ééncilinder met een cilinderinhoud van 447,92 cc. Het beschikt over een enkele bovenliggende nokkenas, een vierklep cilinderkop en heeft een boring en slagverhouding van 89 x 72 millimeter. De voeding gebeurt door een Keihin carburator met een keeldiameter van 39 millimeter en het geheel wordt aan de praat gebracht via een elektrische starter. Via een natte platenkoppeling, een semi-close ratio vijf versnellingsbak en een 520 X-ring ketting wordt het vermogen naar de achteras overgebracht. Daarop zijn twee Douglas velgen gemonteerd die voorzien zijn van Maxxis Razor banden.
Vooraan vinden we dezelfde combinatie van velgen en banden terug, zij het in andere afmetingen. Dubbele A draagarmen en volledig regelbare Öhlins schokbrekers maken daar de dienst uit terwijl achteraan een aluminium swingarm constructie eveneens op de hulp van een volledig regelbaar Öhlins veersysteem kan rekenen. Dat KTM voor zijn ATV's op Öhlins schokdempers beroep doet in plaats van op WP schokdempers verklaart de importeur door te stellen dat WP –voorlopig- niet de juiste schokdempers kon leveren en KTM -ook deze keer- enkel met het beste wat er op de markt te krijgen is genoegen neemt. Zegt meteen hoe hoog KTM de lat legde bij het ontwikkelen van deze quad…
Vooraan is er een veerweg van 257 millimeter voorhanden en achteraan bedraagt deze 265 millimeter. Samen met een grondspeling van 290 millimeter zijn dat respectabele waarden waardoor verwacht mag worden dat je je met deze quad niet snel zult vast rijden, zelfs al is het terrein ruig en modderig. Het frame is naar goede KTM gewoonte opgebouwd uit chroommolybdeen buizen met een ronde sectie. Het subframe is vervaardigd uit aluminium 7020, een materiaal dat normaliter in de vliegtuig- en ruimtevaartwereld gebruikt wordt. Licht en sterk weet je wel…
Wanneer je in het 820 millimeter hoge zadel plaatsneemt benadrukt deze KTM meer dan ooit zijn compacte afmetingen in combinatie met een degelijk uitgedokterde ergonomie. Je voelt je meteen thuis op deze sportieve rakker en het valt je op dat elk detail meer dan voldoende aandacht heeft genoten: wat je nodig hebt is er en is zowel piekfijn afgewerkt als gemakkelijk bereikbaar; wat in het terrein niet van dienst zal zijn schittert door afwezigheid. En dat hoort ook zo op een quad die speciaal voor sportief terreinrijden is ontworpen. De parkeerrem af, het contact aan en starten maar. Lang hoef je dat niet te doen –zowel bij een koude als een warme motor- indien je de twee choke's in de juiste stand hebt staan. Die twee choke's –ééntje voor koudstart en ééntje voor het starten bij een warme motor- zijn op de carburator gemonteerd en in eerste instantie vanuit het zadel een beetje moeilijk bereikbaar. Maar alles went; na verloop van tijd vind je ze met je ogen dicht en weet je ook dat ze niet altijd bediend moeten worden om de éénpitter aan de praat te krijgen.
Uit de pittig gevormde aluminium demper klinkt een donkere, beschaafde sound als de motor aanslaat. De krachtbron hangt meteen goed aan het gas en al snel kan de choke er af en is het atletenhart voldoende opgewarmd om ermee aan de slag te gaan. De koppeling verdient net niet het predicaat boterzacht maar laat zich wel héél soepel bedienen; de bak laat zich moeiteloos schakelen en dan… is het opletten geblazen! Deze lichtgewicht quad toont aan zijn piloot meteen dat hij opvallend gewillig én vinnig uit de startblokken wil schieten. Met respect gas geven met je rechterduim is dus zeker aan te raden, ook al ben je een ervaren piloot.
Reeds na luttele minuten in het zadel ben je ervan overtuigd dat de krachtbron heel wat in zijn mars heeft; indien met het gas, de koppeling en de versnellingsbak oordeelkundig omgesprongen wordt manifesteert de ééncilinder als een smeuïge, krachtige en alerte motor die naast een goed doseerbaar koppel ook een stevig vermogen in huis heeft. De krachtontplooiing is heel voorspelbaar; naargelang het toerental stijgt trekt de motor steeds pittiger aan het koord. Ook bij een relatief laag toerental trekt deze quad zich echter gemakkelijk hanteerbaar -door iedereen- en moeiteloos door en over alles heen. Je moet dus beslist geen duivelskunstenaar te zijn om met deze KTM het terrein te kiezen. Tenminste zolang je je stuurmanskunsten niet overschat en te hard aan het gas gaat hangen, want dan loop je het risico dat dit raspaardje met jou aan de haal gaat…
De combinatie van een compacte bouw, een laag gewicht en een laag gelegen zwaartepunt maakt dat deze quad zich –ondanks zijn onmiskenbaar sportieve inborst- ook heel gewillig laat sturen door minder ervaren piloten. Bovendien moet je niet veel schakelen ; de powerband is zo breed dat je schakellui kunt rijden, hetgeen in het terrein van pas komt want meer dan waar ook heb je daar zowat al je aandacht nodig om het terrein te lezen en je lijnen uit te zetten. Steile klims en pittige afdalingen moet je echt niet uit de weg gaan met deze KTM onder je kont; het rijwielgedeelte en de koppelrijke krachtbron zorgen voor veel vertrouwen en zelfs in moeilijk terrein (los zand en modder bijvoorbeeld) zorgen de banden voor heel veel grip.
Terwijl je aan het spelevaren bent zal je er automatisch attent op gemaakt worden dat de Öhlins schokdempers opmerkelijk goed hun werk doen. Ze bezorgen de quad een stabiel rijgedrag en bieden de piloot een goed comfort. Zelfs wasborden worden zonder moeite verwerkt, de wielen houden onder alle omstandigheden goed contact met de baan en in de bochten helt de quad nauwelijks over naar de buitenkant. Ga je hard over de baan dan tonen de Öhlins –en ook de rest van deze KTM- pas hun ware aard: deze nieuweling rijdt een foutloos parkoers. Ook met de remkracht zit het snor. De motorrem is degelijk en gemakkelijk bruikbaar en hetzelfde mag gezegd worden van de schijfremmen rondom. Om nog maar eens te wijzen op de bouwkwaliteit van deze KTM: alle remleidingen zijn RVS omwonden exemplaren; heb je nooit kijken naar en zorgen voor stabiele remprestaties onder alle omstandigheden…
Deze KTM 450 XC op een fout betrappen is niet weggelegd voor een doorsnee quadrijder. We maken ons zelfs sterk dat de echte specialisten over de capaciteiten van de 450 XC alleen maar lovende woorden kunnen hebben. Hét grote talent van deze quad ligt echter op een ander vlak: zowel beginnende als ervaren quad rijders biedt hij een homogeen pakket aan waardoor hij gedurende lange tijd een trouwe speelkameraad zal blijken. Als ervaren piloot kan je meteen goed beslagen op het ijs terwijl de beginnende quad piloot zal ervaren dat deze quad meegroeit met zijn stuurmanscapaciteiten. En dat is op zich erg goed meegenomen want een quad kopen kost geld en niet echt weinig; deze KTM 450 XC draagt een prijskaartje van 9.465 euro… maar is naar onze bescheiden mening elke cent daarvan dubbel en dik waard!
Technische gegevens: Motor: ééncilinder, enkele bovenliggende nokkenas, 4 klepskop Koeling: vloeistof Cilinderinhoud: 447,92 cc Boring en slag: 89 x 72 millimeter Compressie: 11:1 Voeding: Keihin FCR-MX 38 carburator Smering: dry sump Koppeling: natte platenkoppeling Versnellingsbak: 5 verhoudingen Eindoverbrenging: tandwielen en ketting Rijwielgedeelte: Frame: chroommolybdeen buizenframe, aluminium subframe Vering voor: Dubbele A armen, volledig regelbare Öhlins veerelementen Vering achter: aluminium swingarm met volledig regelbaar Öhins veerelement Remmen: voor 2 zwevende 180 millimeter remschijven met vierzuiger remklauwen; achter enkele 200 millimeter remschijf met enkelzuiger remklauw Velgen: 5.0x10.0/8.0x9.0 Douglas Banden: 21x7-10/20x11-9 Maxxis Razor Maten en gewichten: Lengte: 1.810 mm Breedte: 1.148 mm Hoogte: 1.125 mm Wielbasis: 1.280 mm Vrije hoogte: 290 mm Tankinhoud: 13,4 liter Gewicht (rijklaar zonder benzine): 163 kg Prijs: 9.465 euro Importeur: www.ktm.be