Kawasaki KFX450R 2008 testverslag
Terwijl sommige quad's meer weg hebben van een gevechtstank zonder loop erop beschikken andere modellen over lekkernijen als een licht maar hoogvermogend motorblok, een aluminium frame en een uitgesproken sportief voorkomen. De Kawasaki KFX450R behoort met zekerheid tot deze laatste groep en dat is ook niet verwonderlijk want het is een onvervalste quad racer…Mooi is dat deze dirt-racer ook in gehomologeerde versie leverbaar is. Een competitiemachine met lichten erop laat ons natuurlijk niet koud dus gingen we maar wat graag deze snelle vierwieler bij de importeur ophalen voor een test die zich zowel in het terrein als op de openbare weg zou afspelen.
Het motorblok dat deze echt wel prachtige sportquad aandrijft is een vloeistofgekoelde ééncilinder. De krachtbron beschikt over een cilinderinhoud van 449 cc, een dubbele bovenliggende nokkenas en een vierklepskop. Er is verder een natte platenkoppeling aan boord, een vijf verhoudingen tellende versnellingsbak én een achteruitversnelling. De eindoverbrenging bestaat uit een tandwielen/ketting installatie en de voeding gebeurt via een digitaal bestuurd motormanagement.
Het rijwielgedeelte is al even sportief van inborst. Een dubbel aluminium wiegframe vormt de ruggengraat ervan en wordt vergezeld met dubbele A-armen vooraan en een massief aandoende aluminium swingarm. Drie remschijven zorgen voor de remkracht terwijl aluminium velgen en sterk geprofileerde banden voor de benodigde grip moeten zorgen. De KFX450R brengt droog amper 165 kilogram op de weegschaal en is erg compact gebouwd, waarmee meteen aangegeven wordt dat we hier met een wendbaar en licht te hanteren geheel te doen hebben.
Op naar het onverhard; daar vonden we een nageregend zandbad aan dat voor een heel gevarieerd landschap zorgde. Op sommige plaatsen was de grond nog hard genoeg om op de lopen maar op veel andere plaatsen was het percentage vocht zo groot dat er een centimersdikke laag blubber was onstaan. Diepe plassen, waarin we de aard van de ondergrond alleen maar konden raden, blonken verleidelijk onder een hemel waarin de wolken verwoedde strijd leveren met de zon om de heerschappij van het uitspansel. Het contact aan, op de startknop drukken en daarbij met je fikken van het gas afblijven; meer is er niet aan om de krachtbron tot actie te verleiden. Beroer je onder het starten toch de gasbediening dan kan je het wel schudden; dan vertikt de motor het om aan te slaan en kan je een tijdje wachten tot de motor weer in de juiste temming is om aan het werk te gaan. Eenmaal de motor loopt hangt hij al snel goed aan het gas en draait gewillig toeren. De gemakkelijk te schakelen versnellingsbak en de soepel te bedienen koppeling maken samen met een verbazingwekkend sterk motorblok in lage toeren het van start gaan heel gemakkelijk. Eenmaal op gang blijkt al snel dat de verhoudingen van de bak dicht bij elkaar liggen. Opschakelen gaat echter als een fluitje van een cent, en dat zowel met of zonder het gebruik van de koppeling. Laat je de motor zijn gang gaan dan trekt hij steeds maar harder en sneller aan het koord maar opschakelen in het middengebied brengt in de praktijk in het terrein de meeste zoden aan de dijk voor een gematigd geoefende berijder. Vergeet niet: dit is een racer met lichten op, en om er alles uit te halen moet je echt wel een specialist ter zake zijn. Minder begenadigde "goden" kunnen zich echter ook heel goed uitleven met deze sportquad. Zijn lage gewicht en lage bouw zorgen voor een goed hanteerbaar voertuig dat zich moeiteloos laat sturen over en door zelfs indrukwekkende hindernissen. Op koppel een steile klim te grazen nemen gaat meteen, bij het afdalen moet je ook al geen tovenaar zijn om de zaak heelhuids op vier wielen naar beneden te brengen. Over een wasbord razen brengt de goed werkende vering ook al niet van de wijs terwijl er remkracht genoeg aan boord is om de gemonteerde banden –ondanks hun uitstekende grip- diep in de ondergrond te laten graven. Ook waterpartijen kan de KFX450R moeiteloos aan waarmee hij bewijst dat zijn systemen op overmatig vocht berekend zijn.
Recreatief op onverhard rijden met een duo achterop kan ook. Er is plaats genoeg op het lange zadel voor twee personen en de voetsteunen/beschermplaten bieden genoeg bescherming om de voeten van een occasionele passagier veilig onder te kunnen brengen. Natuurlijk is het rijden met een duo op de KFX450R niet echt de bedoeling, maar ja, je weet maar nooit dat je op die manier iemand het plezier kunt gunnen van zijn/haar eerste quadrit… Op de openbare weg kom je nu ook regelmatig quads tegen die –legaal!- aan het verkeer deelnemen. We konden dan ook niet aan de verleiding weerstaan om met deze groen/witte racer een ritje te maken op het verhard. Daarbij bleek dat de KFX450R beslist een aardig deuntje kan meefluiten in het verkeer. Net voor de kilometerteller de geest gaf stond de ééncilinder op het punt om de barrière van 100 kilometer per uur te doorbreken terwijl de rechtuit stabiliteit –voor een quad- nog steeds heel aanvaardbaar was. Het blok loopt iets later op zijn toerenbegrenzer waarmee het aangeeft dat de eindoverbrenging iets te kort staat voor gebruik op de openbare weg. Om te experimenteren met een iets langere eindoverbrenging hadden we niet voldoende tijd ter beschikking maar we zijn er heilig van overtuigd dat dat onder die omstandigheden de KFX450R ten goede zou komen. De versnellingsbak, die gebruik maakt van kort opeenvolgende verhoudingen zou dan minder intensief moeten gebruikt worden bij acceleraties terwijl de éénpitter genoeg power in huis heeft om nog steeds krachtig uit de hoek te komen.
De compacte afmetingen zorgen voor een uiterst wendbaar geheel, de veersystemen maken korte metten met oneffenheden in het wegdek en het zadel bewijst dat het echt wel zorg wil dragen voor je onderrug. Bovendien bewijst het laag geplaatste zwaartepunt zowel in het terrein als op verharde banen zijn diensten waardoor de KFX450R niet te pas en te onpas een beentje oplicht in de bochten. Vlot rijden op bochtige tracés gaat dan ook probleemloos; je dient enkel de baan goed te "lezen" want indien je op een bol staand wegdek terechtkomt gaat de vierwieler verwoed op zoek naar zijn rechtuit stabiliteit. Opletten dus op de kleine baantjes die door de velden slingeren en op de kasseien in een oud stadsgedeelte! Op tijd in de remmen gaan op verhard is ook aan te raden. De KXF450R is dan wel met drie schijfremmen uitgerust, in de praktijk zorgen die op verharde wegen –en bij niet zo minne snelheden- niet echt voor spetterende remprestaties. Dat is met zekerheid te wijten aan de slechts beperkte ruimte die voor remschijven op een sportquad gereserveerd kan worden. De remschijven en de remklauwen vooraan moet je als producent namelijk kwijt kunnen in de velgen en achteraan een grotere remschijf monteren is ook al geen optie omdat je daarmee de beschikbare vrije hoogte –hard nodig in het terrein- te zeer gaat beperken. De motorrem gbruiken is dan ook geen slecht idee als je met de KFX450R de openbare weg opgaat… Dat dit een race quad is die om homologatieredenen is aangepast vertaald zich in een paar zaken. De obligatie snelheidsmeter staat bijvoorbeeld een vlotte kijk op de verklikkerlichtjes een beetje in de weg en de achteruitkijkspiegels zouden iets langere armen mogen hebben om een beter zicht achteruit mogelijk te maken. Maar dat zal de meesten onder ons een zorg zijn. Wat wel zorgwekkend is is dat het contactslot in het spatbord is gemonteerd waardoor de bedrading die ernaar toe loopt heel vlot bereikbaar is. Een lid van de dievengilde zal zeker niet veel moeite hebben met het losmaken en verbinden van de bedrading waarna de KFX450R zonder sleutel gestart kan worden. Je voorzorgen nemen als je de KFX ergens stalt is dan ook zeker geen overbodige zaak, temeer omdat het geheel zo licht is dat het door twee mannen gemakkelijk kan gedragen worden.
De verlichting en de richtingsaanwijzers werken daarentegen perfect en zijn gemakkelijk te bedienen. De gemonteerde bedieningen komen grotendeels overeen met die van een "gewone" motor wat de drempel om met deze quad te rijden gevoelig verlaagd. Ook drempelverlagend –en verplicht bij gehomologeerde quads- is het feit dat de voetrem zowel de voor- als de achterrem samen aan het werk zet. Daardoor wordt een grotere stabiliteit verkregen onder het remmen. Op de KFX450R kan je er echter ook voor kiezen om alleen de voorrem te bedienen. Op de weg betekend dit –als je hard in de remmen gaat- dat je de quad nadrukkelijk op zijn voorveren gaat afsteunen wat niet altijd zo geruststellend op minder ervaren bestuurders overkomt. In het terrein is een afzonderlijk werkende voorrem echter een groot voordeel waarmee bewezen wordt dat Kawasaki zijn KFX450R niet gecastreerd heeft in zijn terreinmogelijkheden.
De prijs van deze beauty –in niet gehomologeerde versie- is voor 2008 vastgesteld op 8.540 euro. Wil je de versie met papieren en toeters en bellen dan moet je daar 9.490 euro voor veil hebben. Voor die prijs krijg je een speels te rijden quad die zijn wedstrijdhart in het homologatieproces beslist niet heeft verloochend. Bovendien zorgt zijn gelikt uiterlijk ervoor dat hij zich nergens onopgemerkt kan vertonen want iedereen die een beetje een sportieve ingesteldheid heeft is meteen weg van het voorkomen van deze pittige vierwieler. En dat is de dag van vandaag -voor sommigen onder ons- alleen al een paar duizend euro waard toch?