PGO Bug Racer 500i Street testverslag
Vorig jaar reden we een test met de toen gloednieuw uitgebrachte PGO BugRacer 500i. We waren beslist onder de indruk van zowel de bouwkwaliteit van het geheel als de funwaarde die deze buggy te bieden had. Dat alles echter beter kan, en dat niet altijd de fabriek of de importeur voor verbeteringen instaat, bewijst Marnix van AT Quads met deze "Street" versie van de BugRacer 500i.Marnix, die eerder al tekende voor een Limited Edition van de BugRacer –wit bodywork en zwart chassis- ontwikkelt gedurig verder aan de BugRacer. Zo biedt hij reeds geruime tijd een stevige plexi voorruit aan die efficiënt de rijwind van de inzittenden van de 500i weghoudt. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg van wat deze man uit Sijsele allemaal in petto heeft. Dat bleek toen we gedurende twee dagen met de door hem ontwikkelde "Street" versie op de baan waren geweest.
Marnix is een fervente techneut en dat hij wel degelijk weet waar hij mee bezig is voelden we meteen toen we met zijn special de baan opgingen. De BugRacer reageerde namelijk totaal niet op lengteribbels in het (beton)wegdek; iets wat de standaardversie bij hoge snelheden wel durft te doen. De reden waarom de "Street" stoïcijns kalm blijft hoef je niet ver te zoeken; de speciale velgen die geschoeid zijn met vlakke baanbanden vallen iedereen meteen op, zelfs al staat de "Street" gewoon stil. Door de montage van 14 duims velgen en baanbanden is de wegligging er op verhard dus met sprongen op vooruit gegaan. Je moet al héél gek doen wil je de BugRacer –zelfs op kletsnat asfalt- aan het slippen te krijgen in de bocht. Bovendien ligt de BugRacer ook rustiger op de weg in de rechte lijn terwijl hij zich nog sneller en zuiverder laat sturen dan voorheen. De speciale schokdempers waarmee de "Street" is uitgerust dragen daar natuurlijk ook hun steentje toe bij. Ze zijn bovendien ook verantwoordelijk voor de enorme verbetering van het comfort; zelfs op kasseien zit je immens comfortabel in de kuipzeteltjes en verkeersdrempels nemen –zonder van het gas af te gaan- wordt echt een fluitje van een cent. De gemonteerde schokdempers zijn dan ook niet de eerste de beste. Marnix laat ze naar zijn specificaties maken bij White Power. De vier elementen zijn bovendien voorzien van regelmogelijkheden op gebied van veervoorspanning, uitgaande demping en snelle en trage ingaande demping. Met andere woorden: ze zijn letterlijk niets minder dan het neusje van de zalm van wat White Power te bieden heeft.
Met de BugRacer aan het openbare verkeer deelnemen; 't geeft altijd een kick en dat blijkbaar niet alleen aan de inzittenden. Je kan er letterlijk nergens mee komen zonder aangestaard te worden, zonder onthaald te worden op opgestoken duimen, zonder een glimlach op de gezichten te toveren van jong en oud. Je zou bijna kunnen stellen dat het rijden met de BugRacer therapeutisch werkt op zowel de man achter het stuur als op de mensen in de straat; en dat is beslist wel meegenomen in een wereld waarin een welgemeende glimlach niet meer zo alledaags is als men zich wel kon wensen.
Accelereren met de BugRacer "Street" is een aangename bezigheid, vooral als er een autobestuurder denkt dat hij dit "buggytje" stof kan laten eten. De 500cc éénpitter blijkt namelijk pittiger dan je op het eerste gezicht zou mogen verwachten en dat is niet geheel de verdienste van de PGO fabriek alleen. Marnix monteerde namelijk een afwijkend afgesteld motormanagement waardoor de motor nog beter aan het gas hangt dan voorheen en nu wel héél vlot uit de startblokken schiet. Voor wie nog sneller wil heeft hij trouwens nog wat achter de hand; hij kan een speciale variomatic monteren die naar believen kan afgesteld worden naar de wensen van de piloot. Vuurwerk verzekerd! De BugRacer 500i is in zijn "Street" uitvoering een echte asfaltridder. Op de snelweg mag je er niet mee maar daar heb je met deze bolide ook niets te zoeken. De kleine, bochtige baantjes zijn zijn biotoop en daar kan je dan ook met volle teugen van zijn kwaliteiten genieten. Remmen met de linkervoet en ondertussen gas blijven geven met je rechter, scherp stuurwerk en zo laat mogelijk remmen; met deze buggy kan je héél veel pret beleven. Door de met twee meter verkorte draaicirkel kom je bovendien zelfs op de kleinste baantjes geen bewegingsvrijheid te kort.
Aan feedback, zowel van de BugRacer als van zijn dashboard, kom je ook al niets te kort. Het display is in staat om heel veel informatie af te leveren en laat zich kinderlijk gemakkelijk in de juiste "mode" zetten. Mooi is dat er bovendien ook een aparte temperatuurmeter in het dashboard zit ingebouwd. Dat de zaak thermisch gezond is kunnen we beamen want ondanks de echt wel zware beproevingen die we de BugRacer oplegden bleef de naald van de temperatuurmeter steeds ruim buiten de alarmzone. Iets minder rustig bleef de benzinemeter onder de rijstijl waarop we de BugRacer trakteerden. Een zware voet wordt ook op deze PGO afgestraft met een dorstige krachtbron. We slaagden erin om over een afstand van 100 kilometer zomaar eventjes +/- 14 liter brandstof door de inspuiting te jagen. Eerlijkheidshalve dienen we echter te vermelden dat we zo goed als altijd en overal plankgas gereden hadden en als dat eventjes niet het geval was dat we er vol mee accelereerden. Om nog meer brandstof te verbruiken dan wij presteerden moet je echt wel een gat in de tank slaan…
Wie op een meer menselijke manier met de BugRacer op pad gaat zal drastisch minder benzine verbruiken, zoveel is zeker. Een 1 op 12 moet probleemloos haalbaar zijn. Maar alles heeft zo zijn nut in het leven; dankzij onze zware voet slaagden we erin om de BugRacer naar een absolute topsnelheid te jagen van +/- 115 kilometer per uur. Toegegeven; dat lukte ons slechts één keer want slipstreamen met auto's op de openbare weg lukt met de BugRacer maar zelden. Je doet het ook beter niet voor je gezondheid want door de lage zithoogte en het open karakter van het voertuig slik je heel veel uitlaatgassen als je dicht achter een auto rijdt. En jammer genoeg gebeurt dat regelmatig want bijna alle automobilisten houden het gas in om te zien wat er in godsnaam nu weer achter hen aan rijdt. Noblesse oblige… zeker als je met een "Street" versie van de PGO BugRacer rijdt!
Prijslijst: PGO BugRacer 500! Special Edition: 9.899 euro Opties: Velgen & bandenset: 850 tot 900 euro (afhankelijk van de gekozen banden) Schokdempers rondom: 2.450 euro Voorruit: 210 euro Vario: 385 euro Tuning motormanagement: 570 euro