Rewaco CT800S & CT1800S testverslag
Tekst en beelden: Louis WeenenJe ziet ze met mondjesmaat rijden, de driewielers of ook trikes genoemd, maar misschien komt daar binnenkort verandering in. Het Duitse bedrijf Rewaco heeft de Suzuki Intruder als basis genomen voor twee driewielermodellen.
Fabriek Zowat 75 km ten zuiden van Keulen, in de gemeente Lindlar, bevindt zich nu al 20 jaar lang het hoofdkwartier van Rewaco. Hier worden al jaar en dag driewielers gebouwd voor een echt "niche publiek". De markt voor dit type voertuig is niet bepaald groot en tot hiertoe verlieten vooral opvallende modellen de fabriek. De meeste producten worden gemaakt in de Poolse plant Koszalin. Wanneer ze voor 80 procent afgewerkt zijn, worden ze doorgestuurd naar Duitsland waar de finale assemblage plaatsheeft. Rewaco stelt zowat 60 mensen tewerk en van bijna alle verkochte modellen zijn er nog onderdelen verkrijgbaar. En dat is uiteraard goed nieuws voor de eigenaars van een trike, allesbehalve een serieproduct. De onderneming is ook nog gespecialiseerd in gesloten motoraanhangwagens.
Voor wie? Rijden met een Trike verschilt uiteraard heel wat van het rijden met een gewone motorfiets. Dat heeft natuurlijk te maken met de doelgroep die bereikt wordt. Veelal zijn het consumenten die net dat anders willen en ook graag opvallen. Maar met de komst van de omgebouwde Intruders mikt de producent op een toch wat ander publiek. Het gaat vaak om ouderen die veel last hebben om met een gewone motor te rijden of die te zwaar vinden, om mensen met een lichte handicap en ook om bezitters van het autorijbewijs. Het gevoel van het motorrijden blijft overeind, de bestuurder moet ook een helm dragen, een motorstuur vasthouden, schakelen zoals op een motor, enz….
Zelf rijden Onze ervaring met driewielers is veeleer beperkt. Als peuter hebben we met een driewieler gereden, maar die was wel van een andere orde. En later hebben we ooit de cross-trikes van Honda getest, de voorgangers van de quads, die wegens te gevaarlijk uit de handel werden genomen. Met een aantal voorafgaande goede raadgevingen hebben we met de twee nieuwe Suzuki/Rewaco's gereden. En eerlijk gezegd, als motorrijder is het toch wel even wennen. Tegen lage snelheden hadden we het moeilijk om de voorvork stil te houden en bij het nemen van de bochten moesten we onze "hangover" motorreflexen bedwingen. Het achterste gedeelte van deze trikes is natuurlijk een stuk breder dan dat van een motorfiets, zodat je in het midden van je baanvak moet rijden. Je manoeuvreert anders dan dat je het gewoon bent en rijden in de files mag je meteen vergeten. Je blijft hoe dan ook achter de andere auto's en de vrachtwagens hangen. Handig is natuurlijk dat je bij het stoplicht gewoon kan blijven staan en de voeten niet op de grond moet plaatsen. Men moet zich natuurlijk zo snel mogelijk deze reflex eigen maken, zo niet breng je de ledematen in gevaar. Tijdens het parkeren zul je vruchteloos zoeken naar zij- of centrale steun, maar een handrem zorgt dat de driewieler op zijn plaats blijft.
In het begin is het rijden met zo een trike voor een motorrijder even wennen, maar na een tijdje heb je de kneepjes wel onder de knie. De passagier zit doorgaans een stuk comfortabeler dan op een traditionele motorfiets, maar hoe dan ook gaat er toch een stuk van het traditionele motorrijden verloren. Anderzijds blijft wel het gevoel van vrijheid overeind, want je blijft hoe dan ook in de buitenlucht. En wanneer je in optie kiest voor een topcase kun je nog meer bagage meesleuren. De standaardkoffer is trouwens behoorlijk ruim.
Rewaco CT800S Dit is de lichtste van de twee Suzuki/Rewaco Trikes die in ons land worden ingevoerd. Schrik toch maar niet van zijn gewicht, want dat bedraagt 380 kg. Met een tweecilinder van 53 pk kom je toch wat kracht te kort. Het voorste gedeelte is bijna volledig dat van de bekende Suzuki Intruder, het achtergedeelte maakt gebruik van het differentieel van de BMW 116 auto. Hou er ook rekening mee dat je achteraan gebruikmaakt van autobanden en vooraan van een motorband en dat je dus in totaal drie schoeisels per keer moet vervangen. De secundaire overbrenging maakt gebruik van een cardanas. De topsnelheid van deze CT 800 S bedraagt 145 km/u. Hij kost zonder opties (topcase, windscherm, verchroomde wielen en achteruitversnelling) 21.530 €.
Rewaco CT1800S Veel meer onder de indruk waren we toen we met het grotere model reden, dat wel 506 kilo weegt maar waarvan het motor gedeelte 105 pk kracht aflevert, goed voor een top van 162 km per uur. Ook het koppel van 155 Newtonmeter is indrukwekkend. Net zoals kleine broer maakt hij gebruik van een integraal remsysteem, het is dus zaak om vooral de achterrem te gebruiken die tegelijk de voorrem bedient. De remkracht is voor de twee modellen ruim voldoende. De 800 heeft echter geen achteruitversnelling nodig, bij de 1800 komt die wel van pas. Deze optie betaal je 990 € extra. De basisprijs van de CT 1800 S bedraagt 29.530 €. Om voor het juiste evenwicht te zorgen wordt de "motorbenzinetank" aangevuld door een tank die gemonteerd is boven de as van het achtergedeelte. Het benzineverbruik zou zowat 1 tot 2 liter hoger liggen, al naargelang de rijstijl, dan bij de gewone Intruder. Voordat de twee modellen de fabriek verlaten, worden ze grondig getest op al hun onderdelen. De Belgische invoerder zorgt er ook voor dat beide driewielers conform zijn aan onze wetgeving.
Weetjes Beide modellen zijn vanaf januari in ons land verkrijgbaar. De jaarproductie in Duitsland bedroeg in 2009 100 exemplaren voor de plaatselijke markt, in 2010 wordt die opgetrokken naar 350 exemplaren voor de Europese markt. Het aantal jaarlijkse nieuwe trikes in de Verenigde Staten bijvoorbeeld draait rond de 10.000 eenheden. In België volstaat het bezit van een B-rijbewijs om deze nieuwe modellen te sturen en de gebruikte nummerplaat is die van een motorfiets, in tegenstelling tot Duitsland waar een autonummerplaat verplicht is. De prijs van de verzekeringspolis ligt een stuk lager dan bij de gewone motorfiets en dat heeft te maken met het feit dat trikes zelden betrokken zijn bij ongevallen. Ze worden ook veel minder gestolen dan gewone motorfietsen. En tenslotte bestaat de filosofie van de "triker" eruit om eerder langzaam te rijden en te genieten van zijn omgeving. Jammer genoeg is het technisch onmogelijk om dergelijke driewielers te voorzien van een automaat, maar naar personen met een handicap toe is het mogelijk om vanuit de fabriek de nodige aanpassingen op maat uit voeren.