Triton Baja 250R en Baja 400 rijindruk
Ondanks het feit dat de quad door diverse lieden als een gereedschap van de duivel wordt afgedaan zijn er in België in 2011 wel 1.843 exemplaren van verkocht. En dat bewijst dat men de gemiddelde Belg niet zomaar overbluft met grootsprakerige discours, onrechtvaardige plaatselijke politiereglementen en zelfs niet met een Franse ridderorde.Wellicht onder het motto "vrijheid, blijheid" tiert het quadwereldje dus lustig verder. Dat ook de grote spelers in de motorindustrie niet meteen onderste boven zijn van de mening van sommige politiekers en beleidsvoerders wordt ons bewezen door onder andere Moteo. Deze gigant in de Belgische motorwereld heeft zelfs voor 2012 het snode plan opgevat om het aanbod van quads in België met kwaliteitsmateriaal te versterken. Moteo is dan ook invoerder geworden van het quadmerk Triton en komt meteen met een gamma van vier verschillende quads op de markt.
Het merk Triton heeft dan wel zijn naam geleend van een klassieke racemotor (een Triumph motor in een Norton frame), het merk is deels Italiaans, deels Taiwanees; het ontwerpen van de Triton quads gebeurt in Italië en de productie van de voertuigen vindt plaats in Taiwan. Een mooi huwelijk als je het ons vraagt want is de Italiaanse know how in de motorbranche een feit, over de productiekwaliteit van de Taiwanese fabrieken bestaat al evenmin twijfel. Heel wat globaal opererende en heel bekende motormerken hebben "contacten" in dat land, al wordt dat feit lang niet altijd aan de grote klok gehangen. Konden we de Triton quads reeds op het Salon van Brussel bewonderen, onlangs werden we in de gelegenheid gesteld ermee te rijden. De plaats van het gebeuren was het Indoor Quad Park Antwerpen te Hulshout, naar verluidt het grootste indoor quad park van Europa, en Moteo had van alle Triton modellen een exemplaar meegebracht.
Onze keuze viel daarbij op de Baja 250R en Baja 400 en niet in het minst omdat de baan uiterst technisch en traag was waardoor de Outback 400 en Enduro 450 van het merk niet echt goed uit de verf zouden komen. De Outback is veeleer een luxueuze "randonneur" terwijl de hypersportieve Enduro 450 enkel op snellere banen zijn ongetwijfeld indrukwekkende mogelijkheden zal kunnen tonen. De Triton Baja modellen staan wat betreft hun fysieke maten heel dicht bij mekaar. Zowel de 250R als de 400 hebben een lengte van 1.825 millimeter, zijn 1.140 millimeter breed en hebben een hoogte van 1.230 millimeter. De 250R weegt met zijn drooggewicht van 211 kilogram 6 kilogram lichter dan de 400 versie maar daar tegenover staat dat beide modellen een 14,8 liter brandstoftank hebben. Ook de bandenmaten zijn identiek (21x7-10 voor en 20x11-9 achter) waardoor terecht het vermoeden rijst dat beide modellen heel wat onderdelen met elkaar gemeen hebben.
Het kader van de Triton Baja modellen is gemaakt uit ronde stalen buis. Vooraan is aan beide zijden een bubbele wishbone ophanging toegepast. Stuurstangen zorgen ervoor dat de stuurbewegingen naar de wielen worden overgebracht. In de velgen zijn schijfremmen ondergebracht die hydraulisch bediend worden. De achtervering bestaat uit een robuuste aluminium doosconstructie die als een swingarm dienst doet. Aan het eind van de constructie is een starre achteras ondergebracht waarop zowel een schijfrem als een kettingwiel is gemonteerd. Dat kettingwiel staat in voor de eindoverbrenging. De ketting wordt vanaf de uitgaande as van de versnellingsbak bediend en onderweg begeleid door diverse geleiderollen. Geen overbodige luxe met een veerweg die met xx millimeter bepaald niet van de minste is en een achterbrug die (eigen aan de constructie van een quad) veeleer kort van stuk is.
Wat betreft krachtbronnen is het niet zo dat de 400 een opgeboorde 250 is. De boring en slagverhouding van de Baja 250R is namelijk 71 x 63 millimeter terwijl die van de 400 78 bij 75,2 millimeter bedraagt. Wel gaat het in beide gevallen om vloeistofgekoelde eencilinder viertakt krachtbronnen die gevoed worden door een elektronische ontsteking en brandstofinspuiting. Voor de smering van de motor staan een nat carter en een oliepomp in. Starten gebeurt met een elektrische starter, op de Baja 400 heb je daarnaast een trekkoord ter beschikking voor het geval dat je de batterij niet goed onderhouden hebt. Over schakelen moet je je bij de Baja modellen geen zorgen maken. Zowel de 250R als de 400 zijn met een automatische koppeling en een volautomatische variomatic versnellingsbak uitgerust. Het enige wat je dient te doen op het vlak van selecteren is te kiezen in welke versnelling je de bak wilt hebben. Je hebt de keuze tussen twee versnellingen vooruit en een achteruitversnelling. Daartussen is de vrijlooppositie gelegen. 't Lijkt allemaal misschien een beetje ingewikkeld maar in de praktijk blijkt al snel dat men intuïtief voor de juiste stand van de overbrenging kiest.
Kom je voor het eerst oog in oog met de Triton quad's te staan dan zou je kunnen denken dat ze van een extra accessoirepakket werden voorzien. Dat komt omdat Triton zijn modellen van huis uit reeds met heel wat nuttige zaken heeft uitgerust. Zo is de 250R geëquipeerd met een tankdop met sleutel, een digitaal dashboard, een ruime en stevige bagagedrager achteraan en een 12 volt aansluiting. Vooraan is er een demontabele bumper gemonteerd en alle schokbrekers zijn van beschermhoezen voorzien. Het plastiek plaatwerk loopt onder de voetsteunen door waardoor het onmogelijk is om over je eigen voet te rijden.
Op de Baja 400 zijn daartoe standaard aluminium "nerfbars" en netten geplaatst. En naast het digitale dashboard en de afsluitbare tankdop zijn er ook aluminium velgen gemonteerd. Ook zijn de schokdempers met beschermhoezen uitgerust en is vooraan een afneembare en dus verwisselbare bumper voorzien. Daarnaast zijn beide modellen met alle toeters en bellen uitgerust om ze geschikt te maken voor het gebruik op de openbare weg. Ja, elke Triton komt standaard met een Europese homologatie waardoor je ze – de uitzonderingen daar gelaten – overal kunt inzetten. Zowel de Baja 250R als de Baja 400 zijn bovendien goedgekeurd om twee mensen te vervoeren en dat dit zonder meer mogelijk is word je gewaar van zodra je op de quad's plaats neemt. De zitplaats is ruim ondanks het feit dat zowel de 250R als de 400 compact en handig aanvoelen. Ergonomisch klopt alles voor de bestuurder als een bus; het stuur staat daar waar je het hebben wilt en de ruime, getande voetsteunen bijten meteen vertrouwenswekkend in je zolen.
Waar de duo zijn voeten moet laten is andere koek want achter de voetsteunen is amper nog plaats voor de hielen van de piloot. Met een beetje goede wil kan de duo wellicht zijn voeten laten rusten op de steunen waar ook de bestuurder op rekent. Door de ruime vormen van de achterspatborden zal de bijrijder niet het gevaar lopen zijn voeten onbewust voor de wielen te laten bungelen. Maar dat terzijde; je zal als het goed is enkel met een duo op verharde wegen rijden want eenmaal in het terrein heb je de volledige ruimte die de Baja quads ter beschikking stellen nodig om het geheel in goede banen te leiden. Het starten van de Baja modellen gaat als een fluitje van een cent; contact aanzetten met de contactsleutel en op de startknop drukken, meer is er niet aan. Met dank aan het elektronische motormanagement is er geen choke nodig, met andere woorden zelfs de grootste techniek analfabeet start zonder voorafgaande kennis deze quads altijd en overal. Aangenaam voor beginnend talent dat de stiel wil leren!
Om weg te rijden hoef je op de keper beschouwd ook niet veel voorkennis te hebben. Als je weet waar je de handrem kunt afzetten (hendel op linkerkant van het stuur) en je de bak in zijn juiste versnelling hebt gezet (de pook zit rechts naast de tank) dien je enkel nog gas te geven met de hendel aan je rechterduim om van kiet te gaan. Natuurlijk laat je je bij je eerste quadrit adviseren door een ervaren persoon. Voor het echte werk in moeilijk terrein dien je over de nodige rijtechniek te beschikken om het allemaal veilig te houden. Maar terug naar de Baja modellen van Triton. Dat de automatische koppeling en dito versnellingsbak perfect staan afgesteld word je gewaar van de eerste keer dat je met de Baja's gaat rijden. Moeiteloos en met een energie die veel belooft vanaf de eerste meters gaan zowel de 250R als de 400 ervan door. De 400 doet dat iets sneller en bruter, maar daar stelt de kwartliter een gemakkelijker te beheersen vermogen tegenover dat minder sterk imponerend is maar op minder ervaren lieden erg gebruiksvriendelijk overkomt. Zowel voor de meer subtiele aanpak van de 250 als de spierenbundels van de 400 valt veel te zeggen en het is een feit dat beide krachtbronnen een voorbeeld van souplesse zijn. Geen enkele keer hebben de ééncilinders de neiging vertoont om af te slaan, zelfs niet toen we moedwillig de motoren op het technisch moeilijke terrein in de fout wilden lokken. Zelfs steil bergop en vanuit stilstand was een lichte druk op het gas voldoende om de Baja's vooruit te branden. Je kan je geheel terecht afvragen wat de motorconstructeurs nog kan weerhouden dezelfde opstelling van koppeling en versnellingsbak ook niet op baanmotoren toe te passen…
Grip, zelfs op moeilijk terrein, was er ook meer dan voldoende, en dat niet in de laatste plaats dankzij de goed werkende wielophanging. Zowel de monoschock achter als de twee veersystemen vooraan doen voorbeeldig hun werk. Duidelijk is dat zowel de veervoorspanning als de dempingwaarden van de elementen goed gekozen zijn. De Baja's houden daardoor steeds optimaal contact tussen hun banden en de baan, tenminste als je niet te snel bezig bent want het relatief lage gewicht van de Baja's zorgt ervoor dat ze lichtvoetig over de baan gaan eens de snelheid hoog genoeg ligt. Om te remmen dien je niet altijd meteen in de ankers te gaan. De motorrem van de Baja's is in veel gevallen meer dan voldoende om de combinatie af te remmen. Rem je toch bij dan blijkt dat ook dat onderdeel netjes wordt afgewerkt. De remmen doen het goed en zijn gemakkelijk te doseren. Ook wat betreft de besturing kunnen we kort zijn; deze quads sturen heel eerlijk, scherp en gemakkelijk. Wie niet het onderste uit de kan haalt zal maar weinig zijn gewicht moeten verplaatsen om het gekozen traject aan te houden als het terrein dat al niet vereist. Dat een technisch moeilijke omloop slechts een tipje van de sluier oplicht van de mogelijkheden waarover zowel de Baja 250R als de Baja 400 beschikken is duidelijk. Feit is dat beide modellen onder die omstandigheden zowel bij sportief als trial gebruik niet door de mand vielen. De hanteerbaarheid bleek – met een licht voordeel voor de 250R – op een hoog peil te staan terwijl over de beschikbare power geen enkele twijfel ontstond. De kwartliter is zeker niet van temperament gespeend maar moet het desondanks toch op dat vlak afleggen tegenover zijn grotere broer, de Baja 400. Hoe beide modellen zich gedragen bij lange wandelingen en bij hoge snelheden zullen we bij een andere gelegenheid moeten uitzoeken maar ontegensprekelijk is dat zowel de Baja 250R als de Baja 400 ons aangenaam hebben verrast. Netjes afgewerkt en standaard degelijk uitgerust kunnen zij de vergelijking met de gevestigde waarden in de quadwereld probleemloos aan. Sinds 2003 op de markt heeft het merk daarnaast een goede reputatie opgebouwd wat betreft betrouwbaarheid, hetgeen natuurlijk ook niet onbelangrijk is voor een kandidaat koper.
En dat dat niet altijd particulieren moeten zijn laat zich raden als je de lijst met accessoires bekijkt. Naast diverse beschermplaten voor het chassis en een ruime topkoffer met rugleuning is er namelijk ook een zoutstrooi installatie leverbaar en een sneeuwruimer. Kleine gemeenten zullen aan een Triton quad een geduldig, goedkoop en zuinig werkpaard hebben dat door de werknemers maar al te graag bereden wordt. Om van het gebruik in landbouwkringen nog maar niet te spreken! En van kopen gesproken, de Triton Baja 250R en Baja 400 staan met een interessant prijskaartje omhangen bij de dealer. Voor de kwartliter geeft men een adviesprijs van 3.690 euro op terwijl de Baja 400 5.190 euro moet kosten. Prijzen die gezien het gebodene zeker binnen het zeer redelijke vallen, zeker als je bekijk met welke uitrusting de Triton quad's standaard geleverd worden. Naast de Baja 250R en Baja 400 levert Triton ook nog de onderstaande Enduro 450 en de Outback 450 4x4. De Enduro 450 kost 5.990 euro en de Outback 450 4x4 koop je voor 6.190 euro. In het najaar word er een 700 4x4 versie van de Outback verwacht, als richtprijs voor dat topmodel wordt 6.990 euro opgegeven.