Acte van Wantrouwen
't Zijn bange dagen voor de economie, hoor je dezer dagen langs alle kanten zeggen. 't Gros van de mensen pot uit schrik voor de mogelijke komst van slechte tijden liever zijn geld op dan het te laten rollen. In zo'n klimaat zou je normaliter verwachten dat de handel meer dan ooit in touw is om zijn cliënteel te verzorgen, om niet alleen goede producten te verkopen aan een scherpe prijs maar ook het niveau van zijn klantenservice hoog te houden. Tenslotte keert alleen een tevreden klant voor een volgende aankoop bij eenzelfde handelaar terug. Logisch toch?Dat de logica in deze wereld maar zelden de bovenhand haalt, is echter al zolang als de homo sapiens op zijn achterpoten loopt, geweten. Al is de doorsnee mens wel degelijk in staat om logisch te denken, hij laat zich daartoe niet altijd verleiden. En dat is dan nog zacht uitgedrukt, meestal staat zijn aangeboren hang naar luiheid en onverschilligheid hem daarbij lelijk in de weg. Boute bewering? Neen, we werden er onlangs nog maar eens rechtstreeks en nadrukkelijk mee geconfronteerd… De tijd gaat vooruit en ook de techniek staat niet stil. De oude MP3-speler die we voor het opnemen van interviews gebruiken, was aan vervanging toe, dus schuimden we het internet af om een vervanger te vinden. Na een kwartiertje virtueel vitrinekijken en vergelijken was onze keuze gemaakt; op de website van een bekende winkelketen hadden we een snoes van een speler/opnemer gevonden met een capaciteit van 8 gigabyte. Lekker klein, met de mogelijkheid om naast klankmateriaal ook beeldmateriaal op te slaan en weer te geven. En dat allemaal voor een prijs die je nog maar net voor mogelijk houdt. Nog dezelfde dag gingen we het gegeerde kleinood ophalen en gingen ermee aan de slag. Met de leesbril op de neus, met één oog op de handleiding en het andere op het scherm van ons nieuwe speelding, probeerden we onze weg te vinden in de wirwar van menu's en mogelijkheden die het pas verworven staaltje van techniek ons aanbood. Al snel bleek echter dat de handleiding slechts het topje van de ijsberg behandelde; over de rest van de mogelijkheden zweeg ie in alle vier de talen die het instructieboekje rijk was. Bovendien bleek een en ander in de praktijk niet altijd intuïtief te vinden en te bedienen, waardoor de nood aan een degelijke uiteenzetting van de functies alleen maar groter werd. Maar geen nood, het feit dat we 't spul gekocht hadden bij een grote winkelketen stelde ons gerust. We zouden er gewoon eens langsgaan en een betere handleiding aanvragen. Met het bewuste summiere drukwerkje in de hand de volgende dag terug naar de winkel dus. Er het probleem netjes een drietal keer aan drie verschillende mensen uitgelegd en uiteindelijk bij de huisspecialist in die zaken terechtgekomen. De koude douche die we van hem kregen, gratis en voor niets, zal ons nog lang heugen. "Neen meneer, we kunnen je niet aan een betere handleiding helpen omdat we die simpelweg ook niet hebben; neen meneer, we kunnen die ook niet bij de leverancier aanvragen, want dat merk wordt door verschillende fabrikanten gecommercialiseerd en ik weet niet waar dat toestel door ons is aangekocht…" Nadat de "specialist" getuige is geweest van een plotse en hevige verhoging van onze bloeddruk stuurt hij op ons aandringen toch een mailtje naar het hoofdbureau van de winkelketen. We gaan verbouwereerd de deur uit met de vage belofte dat zijn collega's ons zouden contacteren van zodra er nieuws was… Ken je dat gevoel? Nattigheid voelen van zodra je je omkeert na het verkrijgen van een belofte? Wel, dan weet je hoe we ons voelden toen we de zaak verlieten. En jammer genoeg kreeg onze intuïtie na verloop van tijd nog gelijk ook. We zijn nu twee maand verder, maar nog steeds is er geen nieuws van de winkelketen; zowel onze mailbox als onze brievenbus bevatte al die tijd geen enkel bericht van die schavuiten. En dat durft reclame maken met een slogan die bij de consument vertrouwen moet wekken?! Wantrouwen, ja, dat is wat ons na dit avontuur met die winkelketen bij blijft! Op de keper beschouwd zegt wat er gebeurde heel veel over niet alleen de klantvriendelijkheid van dit bedrijf, maar ook over de zorg die er aan de producten besteed wordt. Het feit dat een aankoper zich geen zorgen maakt of er al dan niet een degelijke handleiding bij een toestel wordt geleverd door de leverancier, toont aan dat de persoon die deze functie bekleedt er totaal niet op zijn plaats zit. Boxmoving, eenheden versassen; 't is veel gemakkelijker dan klantgerichte kwaliteitsproducten aan te bieden. Maar wie maakt zich daar, in volle recessie, de dag van vandaag nog zorgen om? We leven nu eenmaal in rare tijden. De wereldbevolking gaat gebukt onder een mondiale crisis, vandaar dat nog maar onlangs duizenden toeristen verspreid over diezelfde wereldbol zaten te janken dat ze door een vulkaanuitbarsting niet naar huis konden vliegen…