BMW F800S duurtest (deel 2)

Share Met de langeduur test van de BMW F800S zijn we intussen reeds flink opgeschoten. De motor blijkt een echte allemansvriend te zijn die zonder morren elke taak aankan. Het benzineverbruik ligt momenteel nog steeds onder de 4,5 liter per 100 kilometer en opvallend daarbij is dat die cijfers blijkbaar niet sterk afhankelijk zijn van de manier waarop de motor bereden wordt. Op tijd en stond de bak een tandje hoger zetten, zonder daarbij te overdrijven, is blijkbaar alles wat deze twin nodig heeft om met een minimum aan brandstof genoegen te nemen.

Motorrijders hebben een zwak om hun lieveling met accessoires uit te rusten. Dit biedt hen niet alleen de mogelijkheid om hun motor een eigen voorkomen te geven maar ook om die nog beter aan het gebruiksgebied die ze voor ogen hebben af te stemmen. Met een voorlopig vlekkeloos verlopende langeduur test onder handen hebben we eens uitgezocht wat er zoal voor de F800S aan toebehoren te koop is. En dat blijkt verrassend genoeg héél veel te zijn. Bij de BMW dealers moet je natuurlijk niet lang zoeken om de accessoires voor de F800S op het spoor te komen. Om de zaak overzichtelijk voor jullie te maken hebben we ze per categorie gerangschikt én van de prijzen voorzien. BMW voert reeds geruime tijd de politiek dat bepaalde accessoires meteen af fabriek kunnen gemonteerd worden. Voor de F800S heeft men daarvoor de volgende selectie gemaakt: *Verwarmde handvaten 210 euro *Een verlaagd zadel kost af fabriek gemonteerd helemaal niets. Wil je er achteraf eentje monteren dan kost dat 251,17 euro. *Witte richtingaanwijzers, gemonteerd in de fabriek kosten 39 euro. Wil je er je standaard motor ermee voorzien dan betaal je 67,76 euro.
Wie de sportieve invalshoek van de BMW F800S verder wil benadrukken denkt nu natuurlijk meteen aan de cover voor de duozit die de F800S optisch omtovert in een éénzit. De kostprijs van die cover, die in de koetswerkkleuren verkrijgbaar is, is vastgesteld op slechts 128,50 euro. Wil je de akoestische prestaties verbeteren en het gewicht van de motor omlaag halen dan heeft BMW daarvoor in samenwerking met Akrapovic een vervangdemper ontwikkeld. Die weegt 4 kilogram lichter dan het originele exemplaar maar is desondanks van een EG-keurmerk voorzien. Het geheel kan gemonteerd worden zonder dat daarvoor aan de brandstofvoorziening van de motor hoeft gesleuteld te worden en is opgetrokken uit titanium en roestvrij staal. De motor oogt met deze demper veel sportiever dan origineel, waardoor zijn atletische inborst duidelijk naar voor komt. De kostprijs van dit staaltje van bolt on tuning is 615,43 euro. Wat de vermogenswinst is die door het monteren van deze uitlaat teweeg wordt gebracht komen we binnenkort te weten want dan zetten we de F800S zowel in standaarduitvoering als voorzien van deze speciale uitlaat op de proefbank.
Bij een sportieve motor hoort zonder twijfel een paddockstand, al was het maar om de motor daarop in een racy manier op stal te kunnen zetten. Natuurlijk is zo'n paddockstand ook het neusje van de zalm voor wie zijn F800S op een veilige en degelijke manier wil kuisen. De complete paddockstand, inclusief de nodige adapter, kan je bij je BMW dealer aanschaffen voor 181,08 euro.
Zoek je de F800S meer op comfort verder te verbeteren dan heeft BMW daarvoor natuurlijk alles in huis. De twee eerste aanraders daarvoor zijn een speciaal ontworpen tanktas en een dito tanktas/rugzak combinatie. De tanktas, die voorzien is van een waterdichte binnenzak, heeft een inhoud van 12 liter en vormt meteen ook een veilig onderkomen voor de BMW Motorrad Navigator II systeem dat we verder in dit artikel zullen bespreken. De tanktas/rugzak combinatie heeft een variabele inhoud van 14 tot 26 liter en is eveneens voorzien van een waterdichte binnenzak. Deze bagageoplossing is tevens voorzien van een waterdichte kaarthouder en een kleine aparte bergplaats waar je kleinoden kunt in opbergen. De kostprijs voor de tanktas inclusief bevestiging is 160,11 euro, terwijl de tanktas/rugzak combinatie 220,73 euro moet kosten. Bagage vervoeren op een bagagerek, zoals vroeger dagelijkse kost was, kan ook op de F800S. Het bagagerek dat BMW daarvoor ter beschikking heeft is hetzelfde als dat wat standaard op de F800ST zit. Het kost je 133,18 euro en wordt ter vervanging van de originele duo-handgrepen achterop de motor vastgezet. Wil je nog meer bagage kunnen vervoeren of opteer je sowieso liever meteen voor een kofferset dan kan dat op de F800S! Ja, echt waar, ook voor deze motor heeft BMW koffers voorzien en wel niet de eerste de beste. Wil je het sportief houden dan kan je de sportkoffers monteren die wat hun inhoud betreft kunnen variëren tussen de 17 en de 25 liter. Uiterlijk lijkt deze kofferset sterk op die van de K1200S en dat is niet verwonderlijk want hij is daarvan direct afgeleid waardoor meteen ook de waterdichte binnenzakken van de partij zijn. Wie nog meer bagage wil vervoeren kan ook de 28 liter grote topkoffer monteren. En in die koffer kan je zelfs je helm kwijt; handig dames en heren! Om zowel de kofferset als de topkoffer te kunnen vastmaken op de F800S moet je wel een speciale installatiekit aanschaffen. Die kit kost 99,30 euro, de zijkoffers kosten je 265,96 euro per stuk en voor de topkoffer dien je 335,29 euro op tafel te leggen. Ben je, ondanks de voortreffelijke windbescherming van het standaard gemonteerde scherm, op zoek naar meer comfort dan kan je ook opteren om één van de twee hogere windschermen te monteren. Er is zowel een halfhoge als een hoge versie verkrijgbaar en die kosten respectievelijk 182,24 en 182,24 euro. Handig is ook de kabelset die onder het zadel wordt opgeborgen en waarmee je helmen veilig aan de motor kunt vastmaken. Wie maar gerust is als hij weet dat de sleutelset onder het zadel aanwezig is moet daarvoor slechts 3,51 euro betalen. BMW levert deze set niet standaard bij de motor omdat onderzoek uitgewezen heeft dat slechts een fractie van de BMW rijders deze hulpset ooit gebruikt of nodig heeft. Om de F800S tegen grijpgrage handen te beveiligen heeft BMW een gepast alarmsysteem ontwikkeld. Het kost je, inclusief de benodigde montagekit, 233,64 euro exclusief plaatsingkosten. Wie alles wil weten over de techniek van zijn F800S kan een DVD bestellen die als onderwerp het herstellen van de motor heeft. Over dit item hopen we binnenkort meer te kunnen vertellen; de prijs weten we al: de DVD kost 56,60 euro. Last but not least zijn we bij de navigatie accessoires aanbeland. De BMW Motorrad Navigator III past namelijk moeiteloos op de F800S. De Navigator III kost bij je BMW dealer 1.570 euro, de speciale support waarin die komt te zitten kost 67,76 euro en de bevestigingsplaat die apart voor de F800S werd ontworpen maakt je bankrekening 16,35 euro lichter. Om het geheel aan de motor aan te sluiten heb je tenslotte de speciale connectiekabel nodig en die kost 80,60 euro.
Dat niet alleen BMW voor de F800S accessoires heeft ontwikkeld laat zich raden. De toebehoren markt zou wel gek zijn om zo'n kans te laten liggen. Een blik in de schatkamer van deze wondere wereld aan toebehoren bracht onder andere het volgende aan het licht: Bij Bike Design vonden we voor de BMW F800S ook een tuningset van een heel ander allure: een Hyperpro verenset die de motor lager op zijn wielen doet staan. Door die zowel voor- als achter te monteren zakt de zadelhoogte van de motor met 40 millimeter. In combinatie met het lage zadel dat BMW aanbiedt lukt het je dus een F800S klaar te stomen die een zadelhoogte heeft van amper 750 millimeter. Inderdaad, er zijn niet veel sportmotoren op de markt waarvan het zadel zo geriefelijk dicht bij de grond kan staan. Hyperpro heeft ook een sport verenset voor de F800S klaar en Beringer kan twee verschillende sets zeszuiger remklauwen leveren. Ook voor comfort kan je bij Bike Design terecht, je kan er het standaard BMW zadel laten optimaliseren naar eigen wensen. Nu reeds meteen verkrijgbaar is de set valblokken voor de F800S van Bike Design. Goed nieuws dus voor wie maar liever goed beveiligd met zijn motor de baan op wil.
Een snelle zoektocht leerde ons dat ook uitlatenspecialist Remus niet stil heeft gezeten toen de F800S ten tonele verscheen. Het merk heeft naast slip-on dempers ook complete systemen ontwikkeld voor deze motor en dat zowel ECC gekeurd als geschikt voor racedoeleinden. De uitlaatbochten van de Remus uitlaten zijn speciaal voor de F800S conisch uitgevoerd waardoor een verbeterde afvoer van de uitlaatgassen wordt verkregen. Ongetwijfeld is er nog veel meer op de accessoiremarkt voor de F800S te vinden. Onder andere Givi heeft intussen ook een kofferset ervoor ontwikkeld, het Zwitserse SW-Motech deed dat ook en vervaardigde meteen ook een set valbeugels voor deze motor. Diverse tuners hebben bovendien deze motor al als een sterke kandidaat voor hun business ontdekt en zullen ongetwijfeld binnenkort met hun creaties uitpakken. Ook zijn er reeds websites aan deze motor gewijd. Op http://f800riders.org/ vonden we alvast een website die gevoed wordt door de input van F800 rijders. Op die site zijn reeds links voorzien naar pagina's die de naam dragen van F800R en F800GS. Misschien een beetje voortvarend maar je weet maar nooit wat BMW nog allemaal met deze twin van plan is… Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4