Triumph Bonneville 2009 duurtest (deel 5)
Geloof het of niet, maar er is een tijd geweest dat de motorfabrikanten bijna uitsluitend "basismodellen" in hun gamma hadden. Dat was in de jaren '70 nog steeds zo, maar dat lieten de motorliefhebbers totaal niet aan hun hart komen. Met de schaarse - meestal universele - accessoires die er te vinden waren en veel huisvlijt werden de motoren omgebouwd tot caféracers, customs, racers en zelfs tot heuse toermotoren. De New Bonneville, die de moderne reïncarnatie van dat motortijdperk wil zijn, past ook op dat vlak perfect in het plaatje.Als voorbereiding op het maken van toertochten met de Bonny hebben we hem dan ook uitgerust met een set zadeltassen afkomstig uit het Triumph-aanbod en bekijken wat er aan touringaccessoires in de pijplijn zit voor de New Bonneville.
De set zadeltassen is een accessoire dat reeds geruime tijd aangeboden wordt. Voor 2009 heeft Triumph echter een nieuwe versie uitgebracht van dat handige en stijlvolle accessoire. Zo zijn de vulopeningen in vergelijking met de voorgaande uitvoering gevoelig ruimer gemaakt wat het gebruiksgemak verbetert en is de totale inhoud eveneens vergroot. Mooi is dat deze zadeltassen - in tegenstelling tot de traditionele modellen waarvan ze afgeleid zijn - beslist vormvast zijn. Afhangende lederen flappen zullen het dus nooit worden, daar staat hun weldoordachte constructie borg voor. Bovendien worden metalen beugeltjes op het achterframe geschroefd, waartegen ze netjes vastgegespt worden en tevens de nodige steun vinden zodat zelfs bij volle belasting alles netjes op zijn plaats blijft. De montage van de beugels en die van de tassen zelf kan iedereen gemakkelijk zelf tot een goed einde brengen. De bijgeleverde uitleg is klaar en duidelijk in tekst en beeld weergegeven. Mooi is dat de tassenset kan gemonteerd worden in combinatie met de verschillende zadels die op de Bonny passen. De sectie die de twee tassen met elkaar verbindt, loopt namelijk onder het zadel door. Dat zorgt ook voor een onveranderd comfort voor de duo die niets gewaar wordt van de bevestiging van de tassen. Scheelt een slok op de borrel op gebied van zowel rode kontjes als gehakketak over het al dan niet ver rijden met een duo. Niet onbelangrijk als je tourplannen koestert toch?
In de tassen mag je volgens de fabrikant 3 kilogram per kant stoppen. Als je het ons vraagt, is dat wel een héél voorzichtige richtlijn want we zijn er bijna zeker van dat zelfs de helft meer belasting hen geen kwaad zou doen. Zo stevig zijn ze uitgevoerd. Knap is tevens dat de fraaie gespen op de keper beschouwd alleen maar een esthetische functie hebben. Achteraan de riemen zitten namelijk stevige snelsluitingen die gemakkelijk te bedienen zijn én zorgen dat de riemen strakker hun vorm blijven behouden, zelfs bij intensief gebruik. Strategisch aangebrachte velcrostrips zorgen ervoor dat ook bij hoge snelheden de deksels van de tassen niet gaan flapperen.
Tassen en koffers met respectabele afmetingen; niet zelden hypothekeren die de wegligging van de motoren waarop ze gemonteerd zijn bij hoge snelheden. De hoekige, traditionele vormgeving van de Triumph-zadeltassen lijken dan op het eerste gezicht niet de vrucht te zijn van een diepgaande aërodynamische studie; zelfs bij vol gas in vijf laten ze de Bonny toe om niets aan zijn oorspronkelijke stabiliteit te moeten inboeten. Je wordt – leeg of vol – hun aanwezigheid zelfs niet gewaar en dat heeft zowel voor- als nadelen. Het nadeel is dat je soms vergeet dat de Bonny achteraan een beetje breder is geworden en dat is niet ongevaarlijk als je zoals gewoonlijk tussen de files doorglipt. Hoe waterdicht de zadeltassen zijn hopen we binnenkort uit te kunnen proberen; Pluvius werkte de laatste weken echt niet mee om daarover nu reeds te kunnen berichten. Wat we wel weten is dat de tassenset 439 euro kost en uit voorraad leverbaar is. Wie andere modellen zadeltassen wil monteren moet daarvoor ook niet de boer op; Triumph heeft zelfs zadeltassen die voor onvervalste attachétassen kunnen doorgaan. Kom je gegarandeerd in stijl mee op je werkplek aan...
Om je New Bonneville verder aan te kunnen kleden als toermotor zijn er belangrijke componenten op komst. Zo moeten nog voor de zomer twee grote toerschermen beschikbaar worden. Die zijn voorzien van een montagesysteem dat geen sleutelwerk vereist, waardoor de montage- en demontage wel heel snel en eenvoudig wordt. Om ze te beveiligen tegen grijpgrage handjes is er een slotje aangebracht dat de demontage verhindert. Het lage model zal 399 euro moeten kosten en voor het hoge model tel je 459 euro neer.
Het zal naar verwachting tot 2010 duren vooraleer het bagagerek voor de New Bonneville leverbaar zal worden. Het zwaar verchroomde rek zal 159 euro moeten kosten. Nu reeds uit voorraad leverbaar en passend op al de Classics is de met Alcantara overtrokken zitbank. De prijs bedraagt 239 euro en voor die prijs krijg je niet alleen een heel luxueus aanvoelend en ogend zadel maar ook een passende regenovertrek. Kwestie van zowel het zadel als het achterwerk droog te kunnen houden… ;-D De optie die we momenteel het meest moeten missen is de middenbok. Dat o zo enorm handige onderdeel komt toch zo goed van pas bij het reinigen en smeren van de ketting en op een klassiek model als de New Bonneville past het als gegoten… ook al gooiden we die middenbokken er in de jaren '70 allemaal af om gewicht te besparen!
Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7