BMW K1200R Sport duurtest (deel 4)
Een duurtest uitvoeren tijdens de winter; het mag voor veel motorrijders misschien gekkenwerk lijken maar het biedt beslist niet te versmaden voordelen. Je kan er namelijk zeker van zijn dat je de motor gedurende deze periode onder de meest uiteenlopende omstandigheden op de baan brengt en dat is heel belangrijk om zijn gedragingen te kunnen ervaren. En daar draait het tenslotte om bij een duurtest wil die zo goed mogelijk de spiegel zijn van hetgeen een koper van zo'n motor mag verwachten.Het weer was ons de afgelopen maanden gunstig gezind om een diepgaande duurtest neer te kunnen zetten. Regen, wind, najaarsstormen, een flinke winterprik én enkele ronduit mooie, droge dagen lieten ons toe de K1200R Sport in diverse weersomstandigheden te observeren. Wat we daaruit leerden is dat de K1200R Sport een indrukwekkend stabiel rijwielgedeelte heeft, heel wendbaar is en over een krachtige, maar tevens ook enorm soepele motor beschikt. Het bruikbare vermogen is zo oordeelkundig gespreid dat het indrukwekkende koppel geen hindernis vormt indien de staat van het wegdek ronduit abominabel is; op de glibberige banen ten gevolge van modder, regen en aanvriezende mist bracht de power van de vierpitter ons nooit in problemen. Eén keer spinde het achterwiel wel door tijdens een inhaalmanoeuvre maar dat kwam omdat we op een kletsnatte baan even wat te enthousiast op het gas gingen en de achterband over een vettige wegmarkering stuurden. Tja, met een koppel dat zowat in het gehele toerenbereik meer dan 100 Newtonmeter bedraagt kan dat wel eens gebeuren. De K1200R Sport bleef er gelukkig stoïcijns kalm onder, vervolgde feilloos zijn weg en meldde dit incident alleen aan zijn bestuurder door even met de naald van zijn toerenteller te zaaien en een fractie van een seconde zijn tempo te vertragen… Dat de remmen van de K1200R Sport heel goed te doseren zijn hebben we ook mogen ervaren. Geen enkele keer diende het ABS systeem namelijk in te grijpen op de soms wel erg gladde banen. Toch lijkt een ABS systeem ook op deze motor een niet te versmaden optie; in geval van een noodstop kan je steeds voluit in de ankers gaan zonder een blokkerende wielen te moeten trotseren hetgeen een hele geruststelling is. De doeltreffendheid van de kuip bleek ook meermaals tijdens onze ritten. Zelfs bij snel gereden etappes door regen en kou werd de rijwind en soms daarbij behorende nattigheid netjes weggeleid van onze borst en schouders. Mooi is daarbij dat je als bestuurder steeds wel de snelheid voelt waarmee je je voortbeweegt hetgeen helpt om snelheidsboetes te vermijden. En dat is maar best ook, want de K1200R Sport stuurt zo vertrouwenswekkend en heeft zoveel power in huis dat je er sneller mee rijdt dan je denkt. Onze testmotor is ook voorzien van een boordcomputer en alhoewel we aanvankelijk sceptisch tegenover dit accessoire stonden zouden we nu iedereen willen aanraden om deze optie bij de aankoop van een K1200R Sport aan te kruisen. Niet in het minst omdat die boordcomputer je naast de waarden van de gemiddelde snelheid en brandstofverbruik onder andere ook automatisch verwittigd indien de omgevingstemperatuur het nulpunt nadert en je altijd weet hoever je nog kunt rijden met de brandstof die in de tank zit. Neem je het eveneens optionele RDC systeem erbij dan kan je terwijl je rijdt ook de bandenspanning controleren. Het lijkt misschien allemaal onbelangrijk vanuit je luie zetel, maar eens je die gegevens in de praktijk ter beschikking hebt weet je ze al snel te waarderen. Op de boordcomputer lezen we momenteel af dat het gemiddelde brandstofverbruik vanaf ons laatste verslag gestegen is. In plaats van 5,8 liter op 100 kilometer te verbruiken heeft de vierpitter nu gemiddeld 5,9 liter brandstof nodig om dezelfde afstand te kunnen overbruggen. De reden van het lichtjes gestegen brandstofverbruik schrijven we toe aan het feit dat de weersomstandigheden ons op veel momenten tot een minder vlot tempo nopen terwijl we de laatste tijd minder op de snelwegen te vinden zijn dan voorheen en dus onder minder optimale omstandigheden gebruik maken van de brandstof die we in de K1200R Sport stoppen. Alles op de keper beschouwd blijft deze BMW ons echter verbazen door zijn zuinigheid. Nu we het toch over de centen hebben kunnen we evengoed tot de kern van dit artikel overgaan, want het is onze bedoeling om de onderhoudskosten verbonden aan het rijden met een K1200R Sport hier voor jullie bloot te leggen. Daarvoor vroegen we bij BMW het onderhoudsschema van deze motor op. We kregen eveneens de informatie dat BMW vastgestelde werktijden hanteert voor die onderhoudsbeurten. Zo weet je altijd hoeveel werktijd (en uurloon) een onderhoudsbeurt zal kosten indien er zich geen afwijkende mankementen manifesteren. De te vervangen onderdelen dienen natuurlijk apart betaald te worden. Prijsindicaties wat de regelmatig te vervangen onderdelen betreft vind je verder in dit artikel.
Het eerste nazicht van de K1200R Sport dient tussen de 500 en de 1500 kilometer te gebeuren. Daarna dient er een klein onderhoud plaats te vinden op kilometerstand 10.000 en vervolgens om de 20.000 kilometer. Die worden afgewisseld met groot nazicht. In de praktijk ligt er tussen de onderhoudsbeurten dus steeds 10.000 kilometer. Indien je geen 10.000 kilometer per jaar aflegt moet dat schema aangepast worden want minimum eens per jaar dient je K1200R Sport door de dealer nagezien te worden. De werkzaamheden welke dienen uitgevoerd te worden bij de eerste onderhoudsbeurt zijn de volgende: • Storingsgeheugen met het BMW Motorrad diagnosesysteem uitlezen • Motorolie en olie in oliereservoir verversen incl. vervanging oliefilter • Cardanolie verversen • Remvloeistofpeil voorwielrem controleren • Remvloeistofpeil achterwielrem controleren • Gaskabel op gangbaarheid, schuur- en knikplaatsen en speling controleren. • Koelvloeistofpeil controleren • Bandenspanning en profieldiepte controleren • Verlichting en signalering controleren • Functiecontrole motorstartonderdrukking • Eindcontrole en controleren op verkeersveiligheid • Storingsgeheugen met het BMW Motorrad diagnosesysteem uitlezen • BMW Service in de boorddocumentatie bevestigen De totale werktijd die BMW voor dit eerste onderhoud voorziet is 25 minuten De lijst van de uit te voeren werkzaamheden bij een klein onderhoud bevat de volgende punten: • Storingsgeheugen met het BMW Motorrad diagnosesysteem uitlezen • Slang oliepeilcontrole controleren op transparantie • Motorolie en olie in oliereservoir verversen incl. met vervanging oliefilter • Klepspeling controleren* ( elke 30.000 km) • Alle bougies vervangen* ( elke 30.000 km) • Remschijven voor op slijtage controleren • Remblokken voor op slijtage controleren • Remvloeistofpeil voorwielrem controleren • Remschijf achter op slijtage controleren • Remblokken achter op slijtage controleren • Remvloeistofpeil achterwielrem controleren • Gaskabel op gangbaarheid, schuur- en knikplaatsen en speling controleren. • Koelvloeistofpeil controleren • Bandenspanning en profieldiepte controleren • Zijstandaard op gangbaarheid controleren • Verlichting en signalering controleren • Functiecontrole motorstartonderdrukking • Eindcontrole en controleren op verkeersveiligheid • Storingsgeheugen met het BMW Motorrad diagnosesysteem uitlezen • BMW Service in de boorddocumentatie bevestigen Voor deze onderhoudsbeurt krijgt de dealer 25 minuten de tijd van BMW. Merk op dat het vervangen van de bougies en het controleren van de klepspeling (wat om de 30.000 kilometer moet gebeuren) niet in deze werktijd zijn inbegrepen en dus apart verrekend zullen worden. Een grote onderhoudsbeurt mag 10 eenheden duren, wat overeenkomt met een tijd van 50 minuten. Ook hier dien je er rekening mee te houden dat indien de klepspeling moet gecontroleerd worden of de bougies vervangen daarvoor extra tijd zal aangerekend worden. De volgende werkzaamheden staan daarbij op het programma: • Storingsgeheugen met het BMW Motorrad diagnosesysteem uitlezen • Slang oliepeilcontrole controleren op transparantie • Motorolie en olie in oliereservoir verversen incl. met vervanging oliefilter • Klepspeling controleren (* elke 30.000 km) • Alle bougies vervangen (* elke 30.000 km) • Luchtfilter vervangen • Remschijven voor op slijtage controleren • Remblokken voor op slijtage controleren • Remvloeistofpeil voorwielrem controleren • Remschijf achter op slijtage controleren • Remblokken achter op slijtage controleren • Remvloeistofpeil achterwielrem controleren • Gaskabel op gangbaarheid, schuur- en knikplaatsen en speling controleren. • Koelvloeistofpeil controleren • Bandenspanning en profieldiepte controleren • Zijstandaard op gangbaarheid controleren • Verlichting en signalering controleren • Functiecontrole motorstartonderdrukking • Kogelbandklem en kogelaansluiting smeren • Eindcontrole en controleren op verkeersveiligheid • Storingsgeheugen met het BMW Motorrad diagnosesysteem uitlezen • Laadtoestand van de accu controleren • BMW Service in de boorddocumentatie bevestigen Voor de werken die niet in het tijdsbestek van de onderhoudsbeurten zijn inbegrepen hanteert BMW de volgende tijden: Kleppen regelen (om de 30.000km) : 70 minuten Bougies vervangen (om de 30.000km) : 5 minuten Remblokken voor vervangen : 10 minuten Remblokken achter vervangen: 10 minuten Goed om weten is dat indien je deze werken buiten de onderhoudsbeurten laat uitvoeren de werktijden langer worden. En dat is niet meer dan normaal want bijvoorbeeld een motor op de werktafel zetten, de fiches invullen én remblokken vervangen binnen een tijd van 10 minuten lukt geen mens. Rest ons voorlopig nog te melden dat de K1200R Sport geen enkel mankement vertoonde gedurende de reeds afgelegde testperiode. Tenzij je daarbij wel de lamp wilt rekenen van de koplamp die onlangs de geest gaf. Iets waar we trouwens door de boordcomputer op gewezen werden nog voor we er ook maar een meter mee reden. De nieuwe lamp monteren ging relatief eenvoudig en was door zelfs een leek gemakkelijk tot een goed einde te brengen dus dienden we geen tijd te verliezen met een bezoekje aan de dealer. Handig, want natuurlijk raakt zo'n lamp altijd defect op momenten dat je net niet voor de deur van een BMW werkplaats staat; zover is de grondigheid van BMW -althans voorlopig- nog niet gevorderd.
Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5