BMW K1200R Sport duurtest (deel 5)
De duurtest van de BMW K1200R Sport liep ten einde de dag dat de 2008 editie van het European Motor Salon zijn deuren opende. We bedachten daarbij dat aan alle liedjes een einde komt… en jammer genoeg ook aan de mooie. Want met de K1200R Sport hebben we mooie tijden beleefd, ook al zat het weer ons tijdens de testperiode meer dan eens flink dwars.Gedurende enkele maanden was de BMW K1200R Sport onze metgezel op de weg. Dat we aan deze kranige viercilinder een trouwe partner hebben gehad kunnen we wel stellen want enkel een lamp uit de koplamp diende gedurende deze periode vervangen te worden. Voor de rest vertoonde deze BMW geen spoor van nukken, en stond altijd paraat om het beste van zichzelf te geven. En dat was heel wat…
Een degelijk uitgebalanceerd geheel, zo kunnen we na enkele maanden met de K1200R Sport gereden te hebben best deze motorfiets omschrijven. Akkoord, het is niet de lichtste motor die we ooit reden en tegenover de top van de superbikes moet hij op gebied van vermogen de duimen leggen, maar daar staat tegenover dat het samenspel van de motor en het rijwielgedeelte opmerkelijk was. Het bepaald niet kinderachtige maximum vermogen van 140 pk aan het achterwiel en het koppel dat over zowat het hele toerenbereik meer dan 100 Newtonmeter bedraagt was gemakkelijk aanwendbaar gebleken; iets wat bij andere motoren wel eens anders uitpakt. Dat mag zowel op de rekening worden geschreven van de goed bestudeerde vermogenskarakteristiek als die van het rijwielgedeelte. Dat laatste zorgde voor een uitmuntende stabiliteit –zelfs op ronduit slechte banen- gecombineerd met een al even indrukwekkende hanteerbaarheid. Voeg daar de degelijke remwerking bij; het ABS systeem dat sportief rijden niet in de weg staat en een comfortabele vering en je begrijpt dat we de K1200R Sport met lede ogen uit de motornet stal zien vertrekken.
De grootste verdienste van de K1200R Sport hebben we echter nog niet vernoemd; namelijk zijn veelzijdigheid. Deze krachtpatser reed even graag braafjes naar de supermarkt als dat hij met ons aan een stevig tempo over de secundaire wegen denderde; hij voelde zich bovendien even goed in zijn sas tijdens saaie ritten over de snelweg; vond zichzelf niet te goed om aan een slakkengangetje door het stadsverkeer te sluipen… Of hij daarbij een duo diende te torsen of bagage maakte niets uit: het onvolprezen EISA systeem verlangde enkel een druk op de knop om de veersystemen optimaal op dit werk voor te bereiden.
Het grote werk –bepakt en bezakt een lange reis maken- hebben we hem jammer genoeg niet kunnen voorschotelen. Het weer was te slecht en de tijd ontbrak ons om dit plan ten uitvoer te brengen. Dat de K1200R Sport ook op dat vlak verdienstelijk zou zijn durven we echter met zekerheid te stellen. De windbescherming die hij zijn piloot biedt, zijn mogelijkheden om met bagagesystemen uitgerust te worden en zijn beslist niet onverdienstelijke actieradius wijzen daarop. De K1200R Sport kan namelijk van huis uit uitgerust worden met een tanktas, een ruime tas die op de duozit wordt vastgemaakt én van een kofferset. Deze laatste is van het type "sport" en biedt een aanvaardbare inhoud; jammer dat de koffers van de K1200GT niet passen, anders stak hij op dat gebied die motor naar de kroon.
De K1200R Sport verraste ons ook aangenaam door zijn zuinigheid. Over de gehele testperiode noteerden we een gemiddeld brandstofverbruik van amper 5,9 liter. En dat terwijl we de Beemer gebruikten als meid voor alle werk, we ermee op de proefbank gingen, de benzine niet zelf moesten betalen en de banden al evenmin… We hebben het gas dan ook niet gespaard tijdens de ritten maar zorgden er enkel voor -als we eraan dachten- dat de zesbak in de juiste versnelling stond én dat de bandenspanning altijd correct was. Meermaals reden we op die manier tussen twee tankbeurten trajecten van meer dan 270 kilometer terwijl de accurate boordcomputer ervoor zorgde dat we niet droog kwamen te staan.
Dat de motor tijdens die winterse ritten niet gespaard bleef van allerhande vuil laat zich raden. Meer dan eens dienden we hem dan ook proper te maken. Wat ons daarbij opviel was dat de componenten van de K1200R Sport dat heel gemakkelijk toelieten; het vuil verdween als sneeuw voor de zon onder een spoelbeurt, zelfs al bestond die uit enkel maar zuiver water. Het motorblok bleef trouwens zelfs onder de zwaarste omstandigheden opmerkelijk proper; de laklaag waarmee het geheel is uitgerust zorgt ervoor dat het vuil zich nagenoeg onmogelijk kan hechten op de krachtbron. De BMW K1200R Sport kost in België anno 2008 (exclusief opties) 14.400 euro. Daarmee is hij zeker niet de goedkoopste motor die je jezelf cadeau kunt doen. Kwaliteit moet echter betaald worden in deze wereld en als je alle kwaliteiten van deze opmerkelijke motor samentelt dan is deze prijs beslist aanvaardbaar; zeker als je ziet hoe de motor is afgewerkt en van welke handigheidjes hij is voorzien. Het enige wat we jammer vinden is de inkijk die je hebt op het uitlaatsysteem; daar hadden we graag de buikspoiler voor gemonteerd. Voor wat het waard is geven we jullie ter afsluiting van deze artikelreeks nog het volgende mee: de K1200R Sport staat in onze top 5 van de beste motoren waarmee we ooit reden en we hebben zo'n gevoel dat hij daar nog heel lang zal blijven staan…
Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5