Kawasaki Versys Traveller duurtest (deel 2)
Geduld oefenen… Toegegeven, het is ons niet op het lijf geschreven. Op 26 februari was het dan eindelijk zover; we mochten de Versys Traveller ophalen bij de importeur, de motor die we gedurende langere tijd onder de loep zullen nemen…Op het eerste gezicht lijkt de Traveller qua postuur groter dan de "gewone" Versys. Dat is natuurlijk maar schijn want de Traveller versie onderscheidt zich enkel van de Versys door de montage van een uit de kluiten gewassen kofferset die vastgemaakt is aan de motor middels een stevig uitgevoerd subframe. Ook is de motor voorzien van een Vario tourscherm, dat het in zich heeft om afgesteld te kunnen worden aan de wensen van de rijder. Eveneens aan boord is een verlaagd gel-zadel dat niet alleen 30 millimeter smaller is dan het standaard exemplaar maar de zithoogte ook nog eens verlaagt met 50 millimeter. Als kers op de taart is de motor ook standaard uitgerust met een doorschijnend uitgevoerde tankpad; een onopvallend accessoire dat voorkomt dat de laklaag van de tank beschadigd wordt.
Kawasaki geeft op hun website aan dat de kofferinhoud zo maar eventjes 68 liter bedraagt (in totaal). Een respectabele inhoud lijkt ons dat; zeker voor een motor die op de keper beschouwd tot de middenklasse behoort wat cilinderinhoud betreft. Met de koffers op hun plaats gemonteerd oogt de Traveller echter niet als een motor waarop achteraan een buffetkast is gemonteerd; de grote inhoud van de koffers is namelijk te danken aan de ingenieuze plaatsing van de uitlaatdemper die zich onder het motorblok bevindt waardoor die geen roet in het eten komt strooien ter hoogte van de kofferset. Of onze helm paste in de kofferset hebben we meteen uitgeprobeerd. Zowel onze AGV als onze Bell pasten zonder meer netjes in de koffers waardoor we vanaf nu onze handen vrij hebben als we ergens toekomen. Tenminste, als we de koffers erop hebben staan want die zijn in een wip verwijderbaar waardoor we er niet tegenop zullen kijken om die af en toe thuis te laten.
Het gel-zadel, dat extra zitcomfort moet bieden én de Versys Traveller bereikbaar maakt voor mensen met iets kortere beenlengte, voelt in eerste instantie zo hard aan als een gezonde eikenhouten plank. Tijdens onze eerste korte ritten die we met de Traveller maakten bleek ons achterwerk echter geen reden tot klagen te hebben; de stevige steun die het zadel bood zorgde meteen voor veel feedback zonder dat er zadelpijn optrad. Hoe het zadel presteert bij lange ritten zullen we in de loop van deze duurtest nauwlettend in de gaten houden. Meer nieuws daarover dus later…
Het Vario tourscherm geeft de motor een iets ander "gezicht". Het regelbare deel van dat scherm moeten we nog aan onze persoonlijke lichaamsbouw afstellen dus kunnen we niet meteen berichten welke meerwaarde dit systeem oplevert tegenover het ruitje waarmee de standaard Versys is uitgerust. De Versys Traveller die we momenteel in de schuur hebben staan is een ABS-versie die een prijskaartje draagt van 8.590 euro. Zonder ABS moet de Traveller 7.990 euro kosten. Een scherpe prijs als je het ons vraagt want op zowel de ABS versie als op de gewone Traveller zit -af fabriek- een accessoirepakket dat je anders zo maar eventjes 1062,35 euro kost. Bovendien krijgen de snelle beslissers –zij die voor 29 maart 2008 een Versys Traveller (met of zonder ABS) aankopen- nog een waardebon van 400 euro cadeau. Inderdaad, 't zijn interessante tijden die we beleven in de motorwereld… Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6