Kawasaki Versys Traveller duurtest (deel 4)
Eindelijk; we kunnen met de Versys onder mooie weersomstandigheden rijden nu de zon er geregeld is. Desondanks hebben we een setje valblokken gemonteerd want je weet maar nooit en een klein ongelukje is gauw gebeurd. Ook heeft de Versys zijn eerste onderhoud gehad én hebben we de "commuter test" gedaan.De eerste onderhoudsbeurt kreeg de motor op iets meer dan 1.300 kilometer. Volgens het boekje diende de motorolie en de oliefilter vervangen te worden en een aantal zaken gecontroleerd te worden. We brachten de motor naar Motorhandel Wauters te Eeklo en die slaagden erin om twee werkdagen later –ondanks een volgeboekte werkplaats- de motor klaar te hebben. De totale kostprijs van de onderhoudsbeurt bedroeg 62,70 euro BTW inbegrepen wat gezien de duurte van het huidige leven beslist een schappelijke prijs is.
De montage van de valblokken voerden we zelf uit. De complete set werd ons netjes in een overzichtelijke verpakking aangeleverd inclusief een handleiding. Die bleek duidelijk genoeg en stelde ons in staat om op een uurtje de valblokken te monteren. Daarbij dienden we geen speciale gereedschappen te gebruiken, alles was vlot bereikbaar en ook de pasvorm van de valblokken was perfect. Op de beelden is goed te zien dat de valblokken mooi passen in het geheel maar desondanks voldoende bescherming bieden aan zowel het motorblok als de rest van de motor. De kwaliteit van het geheel is boven alle twijfel verheven maar toch is de prijs voor deze set democratisch; voor 159,80 euro (exclusief montage) haal je hem in huis.
De Versys Traveller is een motor die voor commuters aantrekkelijk is. Een goede zithouding voor alledaags gebruik, een degelijke windbescherming en koffers waar je veel in kwijt kunt. Zoveel zelfs dat we met de Versys onze boodschappen doen. Nog nooit zo gemakkelijk parkeerplaats gevonden en onze helm stoppen we gewoon in de koffers; hebben we geen omkijken na in de supermarkt…
Bovendien is de motor weinig windgevoelig, hetgeen in dit land niet onbelangrijk is als je het ganse jaar door rijdt. Het benzineverbruik is voor een motor die ingezet wordt voor dagelijks gebruik echter vaak een doorslaggevende factor. Dus gooiden we de tank vol, monteerden de twee koffers compleet met inhoud en legden een representatief parcours af. Eén derde van de afstand reden we in de stad en op secundaire wegen en de rest op de snelweg. In totaal legden we 393 kilometer af voor we naar de pomp moesten. Daar kregen we met veel moeite 18,01 liter in de tank en daar stonden we toch even van te kijken… gemiddeld had de Versys dus slechts 4,58 liter per 100 kilometer verbruikt en dat terwijl we het gas niet gespaard hebben. Op de snelweg reden we constant tussen de 120 en de 140 kilometer per uur en op de secundaire wegen hielden we een "sportieve" rijstijl aan. Wat ons betreft is de Versys voor de commuter test dus met vlag en wimpel geslaagd. De volgende uitdaging die we voor de Versys Traveller in petto hebben moet een kolfje naar zijn hand zijn; we gaan er een reis mee maken. Hoe de motor op dat vlak presteert lezen jullie van zodra dit deel van het duurtest project is afgerond.
Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6