Kawasaki Versys Traveller duurtest (deel 3)
Geplaagd met wel heel afwisselende weersomstandigheden –die totaal geen rekening hielden met onze plannen- hebben we nog niet echt veel kilometers kunnen rijden met de Traveller die Kawasaki ons ter beschikking stelde. Desondanks zijn we al heel goede maatjes geworden met deze motor…Twijfelden we bij de eerste kennismaking een beetje aan het comfort dat het zadel ons bood (hard aanvoelende zitplaats) dan is die onzekerheid nu zo goed als verdwenen. Na een lange rit, die we aflegden in gestrekte draf, kregen we geen alarmerende signalen van onze billen; integendeel zelfs: we ervoeren de steun aan onze onderrug als constant en comfortabel en van doorzitten of een houten kont was helemaal geen sprake. En dat terwijl de afstelling van de veerelementen nog steeds standaard is en dus relatief sportief mag genoemd worden.
Positief ervoeren we ook de rijwindbescherming. Herhaalde proeven bij allerlei snelheden wezen uit dat die totaal geen cabrio effect veroorzaakte, zelfs niet toen we de snelheid lieten oplopen tot strikt illegale waarden. Of je nu 100 kilometer per uur rijdt of veel sneller (we lieten de teugels op een geven moment los tot 180 kilometer per uur) het maakt allemaal niets uit; de windbescherming bleef constant onze borst en hoofd doeltreffend beschermen; turbulenties kwamen niet of nauwelijks voor en dat terwijl we zelfs nog niet de moeite genomen hadden om andere standen van het scherm uit te proberen. In de laagste stand voldoet het vario scherm dus zonder meer uitstekend voor een piloot met een lengte van pakweg één meter vijfenzeventig en proefondervindelijk met verschillende helmen rijden wees uit dat dit geen alleenstaand feit was. De natte en winderige maand maart die we beleefden stelde ons in de gelegenheid om ook de kwaliteiten van de kofferset onder de loep te nemen. Het viel ons daarbij op dat de stabiliteit van de Versys Traveller niet of nauwelijks beïnvloed wordt door de kofferset, zelfs niet bij hoge snelheden. Je zou met andere woorden gemakkelijk kunnen vergeten dat de koffers er op zitten; iets wat je beter niet doet natuurlijk als je de gewoonte hebt om tussen de files door te rijden want met de kofferset gemonteerd is de achterhand van de Versys Traveller wel bijna één meter breed terwijl het stuur vijftien centimeter smaller is.
Ritten in stortregens (ja, dat hoort nu eenmaal ook bij de job) gaven ons een goede indicatie wat betreft de waterdichtheid van de kofferset. Het risico nemend stouwden we herhaaldelijk onder uitgesproken natte omstandigheden allerlei bagage in de koffers maar die vonden we zelfs na lange ritten steevast kurkdroog terug. Goed nieuws dus voor die motorrijders die niet in de auto springen bij het minste teken van regen… De prestaties van het motorblok zijn een verhaal op zich waard. Op papier mag de Versys dan wel over een veeleer bescheiden vermogen beschikken met maximum 64 pk bij 8.000 toeren per minuut, in de praktijk ontpopt de twin zich wel degelijk als een vlotte jongen. Het niet te versmaden koppel, dat maximum 61 Newtonmeter bedraagt bij 6.800 toeren per minuut, blijkt al bij lage toerentallen nadrukkelijk aanwezig te zijn. En daar komt het op de baan op aan… Schakellui rijden is zonder meer mogelijk met deze "bescheiden" krachtbron. Ter illustratie: in elke versnelling verstrekt het blok vanaf 2.000 toeren bruikbaar vermogen, bokt nooit en trekt gezwind aan het koord. Schakelen doen we onder normale omstandigheden gevoelsmatig steeds net voor de kaap van de 6.000 toeren bereikt wordt hetgeen een vlotte, sportieve rijstijl toelaat. De eindoverbrenging van de Versys Traveller is trouwens goed gekozen; bij 5.500 toeren rij je in hoogste versnelling +/- 120 kilometer per uur. Voor een vlot inhaalmanoeuvre dien je bij die snelheid niet terug te schakelen, meer zelfs, met de bak in zes en aan 90 kilometer per uur hoef je dat ook niet te doen dankzij het (voor deze cilinderinhoud) echt wel permanent nadrukkelijk aanwezige koppel.
Het brandstof verbruik van de Versys Traveller ligt momenteel op 5,11 liter op 100 kilometer. We reden 352 kilometer voor we aan de kant moesten en we met veel moeite net 18 liter in de brandstoftank kwijt konden. Voor een motor die nog verder ingereden dient te worden -en waarop bijna altijd de kofferset staat- zijn dat beslist geen onverdienstelijke waarden; meer zelfs, die theoretische actieradius van +/- 370 kilometer vinden we ronduit indrukwekkend. We vragen ons trouwens af of het brandstofverbruik nog zal dalen eens er meer kilometers op de teller zullen staan. In de volgende verslagen zullen we zeker op dit facet van de Versys Traveller terugkomen want naar ons gevoel tanken we momenteel niet meer zomaar benzine; er komt vermoedelijk een soort van vloeibaar goud uit de pomp aan de prijs van een tankbeurt te zien… Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6