Kawasaki Versys Traveller duurtest (deel 6)
Afscheid nemen; 't is iets dat vroeg of laat onvermijdelijk is. Toch zagen we de Kawasaki Versys Traveller eind september -geheel volgens de gemaakte afspraken- met lede ogen teruggaan naar de importeur. Ongeveer zes maanden heeft deze motor onze stal gesierd en hebben we veel van hem opgestoken.Het uitgangspunt dat we schrijven voor onze lezers en niet om onszelf te plezieren werd ook deze keer gehuldigd en daarom alleen al was onze keuze op de Versys Traveller gevallen om er een duurtest mee te doen. De economische recessie en de enorm hoge benzineprijzen sporen namelijk blijkbaar ook de motorrijders tot voorzichtigheid aan als het erop aan komt de spaarcenten te besteden want de "middenklassers" worden steeds maar populairder. De Versys paste door zijn kostprijs perfect in dat plaatje terwijl al lang in de wandelgangen het gerucht de ronde deed dat hij heel zuinig met brandstof omging. Goedkoop motorrijden en toch niet besparen op rijplezier; of dat mogelijk zou blijken met de Versys was de hamvraag waarmee we onszelf op pad stuurden. Voor een motor die cataloog 8.590 euro moet kosten –ABS inbegrepen wel te verstaan- heeft deze Kawasaki ons heel veel geboden. Op gebied van rijcomfort hadden we nooit te klagen; zelfs de bescherming tegen de rijwind bleek heel goed te werken terwijl het gelzadel ervoor zorgde dat we nooit met een houten kont van de twin stapten, zelfs niet na lange, moeilijke ritten. Op gebied van hanteerbaarheid scoorde de Versys ook erg hoog; zelfs met de kofferset tot de nok gevuld liet deze motor zich nog gemakkelijk besturen en eiste niet meer dan de normale aandacht van zijn bestuurder om op het juiste traject te blijven. En de trajecten waarop we dat uitprobeerden waren echt niet van de poes; ze varieerden van de dagdagelijkse vaderlandse banen tot de sterk heuvelachtige streken van Schotland met zijstapjes naar Noord Frankrijk en het zuiden van Nederland.
Het motorblok, dat op papier veerleer bescheiden prestaties weet neer te zetten, bleek in de praktijk tot heel mooie dingen in staat. Met het voor een middenklasser beslist koppelrijke motorkarakter konden we erg goed opschieten en dat in de beide betekenissen van het woord. Power kwamen we nooit te kort op deze twin en als je weet dat we beslist wel verwend zijn door jaarlijks met tientallen motoren te rijden van allerlei pluimage wil dat toch wel wat zeggen. De goed gekozen verhoudingen van de versnellingsbak en de dito keuze van de eindoverbrenging moeten natuurlijk ook niet over het hoofd worden gezien als er met bloemen wordt gegooid; het pakket van de aandrijving verdient dan ook meer lof dan je een middenklasser normaliter zou toeschrijven. Zelfs als je sportief aan het werk gaat met deze twin verrast hij je positief door zijn acceleratie die er voor een motor met "maar" 64 pk aan de krukas beslist mag zijn. Ofschoon de veersystemen van de Versys regelbaar zijn uitgevoerd hebben we ons nooit de moeite getroost om de settings aan te passen. Zoals de Versys van het fabriek komt voldoen zijn veersystemen gewoon zeer goed, en dat zowel bij sportief als bij toeristisch gebruik. Stabiel maar toch ook probleemloos comfortabel, wat kan je meer wensen van een motor die duidelijk ontworpen is met een veelzijdig toepassingsgebied voor ogen. Op gebied van remmen hadden we –veeleisende muggenzifters als we zijn- in eerste instantie een beetje gemengde gevoelens. De motor remde wel overtuigend maar in de voorrem hadden we niet het gevoel dat we graag hadden gehad. Progressief aanremmen ging wel, maar echt voelen hoe hard er geremd werd was indien de druk echt hoog opliep was niet steeds zo voor de hand liggend. Als gevolg daarvan ging het ABS systeem iets meer dan ons lief was aan het werk bij sportief gereden ritten of in natte weersomstandigheden. Tot we andere banden monteerden… Bij testritten met Bridgestone BT-016 banden op de motor bleek ineens dat het ABS systeem slechts hoogst uitzonderlijk ingreep, ook al remden we echt wel beenhard op de voorrem. De betere grip van deze banden zorgde dus niet alleen voor indrukwekkende hellingshoeken maar ook voor een beter te controleren remgedrag. Of hoe een remedie soms heel toevallig gevonden kan worden…
Wat meteen duidelijk was was het feit dat de Versys geen kapitaal aan brandstof vergt. We noteerden gemiddelde waarden van iets meer dan 5 liter bij doordeweeks gebruik waarbij we beslist het gas niet spaarden. Tijdens de "commutertest" –een traject van 1/3 secundaire wegen en 2/3 autosnelweg aan wettelijke maximumsnelheden- nam de Versys genoegen met een opmerkelijk zuinige 4,58 liter op 100 kilometer. De actieradius was onder die omstandigheden maar liefst 393 kilometer, iets wat ongehoord veel is op een motorfiets. 5,7 liter verbruikte de Traveller dan weer onder reisomstandigheden op smalle, bochtige banen over sterk heuvelachtige trajecten hetgeen beslist ook als zuinig mag genoteerd worden. Met de prijzen die men tegenwoordig aan de pomp tegenkomt is het verbruik van de Versys dan ook op zijn minst hoogst aangenaam te noemen. We hebben er niet speciaal ons best voor gedaan om de zaak heel te houden maar toch ging er gedurende de gehele testperiode niets mis met de Versys. Starten deed hij altijd en overal en nooit werden we met enige vorm van pech geconfronteerd. Voeg daarbij dat de motor absoluut geen olieverbruik liet noteren en echt wel zorgzaam met zijn kettingset omsprong en we kunnen met een gerust hart stellen dat je met de Versys een zorgeloze toekomst tegemoet kunt gaan.
De naam Versys betekent vrij vertaald zoveel als "veelzijdig" en dat deze vlag de lading dekt hebben we de afgelopen maanden mogen ondervinden. Wat Kawaski belooft met zijn Versys levert die motor ook daadwerkelijk af: deze motor kan zowat alles aan wat een moderne motorrijder kan believen en dat voor een prijs die beslist niet tegenvalt. De Kawaski Versys Traveller kost 7.990 euro. Kies je voor de ABS versie –zoals wij de motor reden- dan moet je 8.590 euro op tafel leggen. Om alle misverstanden te vermijden: het gelzadel, de kofferset, het verhoogde windscherm én de BTW zijn wel degelijk in die prijzen inbegrepen… Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6